Nordøstryggen på Ulvanosa (07.08.2003)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Uskedalen
Characteristic Alpine climbing
Ascents Ulvanosa (1,248m) 07.08.2003

m/ Brynhild og Knut.

Morgenstemning i Uskedalen.

Fra turdagboka:

Start kl 0840 fra vegen. Gikk opp på høyresida av elva fra Geitadalen. Kryssa deretter ut mot nordøstryggen (Akslo). 2 tl (60+40 m) m/sikring (3), og videre usikra på svasko (2, enkelte pkt. 3) til ryggen flater noe ut, hvor matpause (kl. 12)

Deretter greit til ryggen smalner av mot Ulvanosa. Mektige omgivelser med Kolkjerdalen på den ene sida, og Geitadalen på den andre sida. 3-4 tl med eggklatring. Enkelte passasjer og opptak av 4+/5-. Resten løpende sikring, stort sett 2’er klatring (flott) til topps på platået (kl 15.30). Kort veg til toppen av Ulvanosa.

Retur (Start 16.15) forbi Øktaredalsnuten, og ned botnen mot Vesleli. Kronglete terreng, særlig nederst. Tilbake v/ teltet kl. 19-tida. 3 flått på Knut og meg. Pent, varmt vær på hele turen. Fin rundtur. Pakka leir (Brynhild henta bilen) og kjørte til Vrådal via Rosendal (pizza) og Odda.