Skardfjellet (HESTHAUE - OTTERØYTRIMMEN) (15.12.2013)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point HAMNES (8m)
Ascents Skardfjellet (358m) 15.12.2013

Kjørte ut til Otterøya, og passerte Otterøy kirke og Samvirkelaget. Tok av til venstre ved Samvirkelaget etter vei 466 mot Hamnes . Parkerte på ei fin utkjøring på venstre side like før snuplasse for brøytebilen. Dette er min andre tur til Skardfjellet pga at Otterøytrimmen har tre trimposter i dette området. Tar man alle 21 postene vanker det ei fin skjei i premie.
Jeg fulgte gårdsveien opp til et gårdsbruk og fortsatte etter en traktorvei. Det var noen få cm med snø. Gikk opp til den første trimboksen i Skavdalen. Fortsatte videre opp til Skjålivatnet, og gikk et lite stykke opp i dalen mot Skardfjellet. Her er det et lite stykke som er ganske bratt opp mot toppen. På toppen er det en varde med trimboks og litt bortenfor varden er det trigpunktrester. Gikk videre nedover hovedryggen og gikk ned til ei myr øst for Åskammen hvor den siste trimboksen på denne ruta ligger. Fulgte en traktorvei siste biten mot veien. Dette er ei fin rundløype.

Soloppgang ved Hamnes
Opp fra Skjålivatnet
Bratt opp fra Skjålivatnet mot Skardfjellet
Otterøytrim på toppen av Skardfjellet
Gikk ned hovedryggen fra Skardfjellet.