Lille Blåmann leverer varene :) (14.12.2013)  5

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Håkøybotn
Ascents Botnfjellet (844m) 14.12.2013
Mørketidsturer betyr fint mørketidslys :-)

Endelig. En dag med klar himmel og ingen nedbør var meldt, og jeg var i Tromsø for å nyte den. Fredagen fikk vi en god porsjon nysnø. Ikke kjempestore mengder men det var akkurat nok for å skape gode snøforhold på fjellet, spesielt siden det hadde vært litt varmere vær noen dagen før. Tok kontakt med både Renate og Ann Kristin og fikk tilbakemelding fra begge at en kort formiddagstur på lørdagen skulle passe bra. Men etter at den nye værmeldinga ble lagt ut, ble vi enig om at det var kanskje verdt å hive oss ut på tur tidligere og få oss noe av en 'lengre' tur til Lille Blåmann. Jeg klarte å få med både Johanna og Tim, og så ble vi fort en trivelig gjeng på 6 stykker med Nils som hadde lyst til å bli med.

Gjengen er klar for tur
Fin start på turen

Vi møttes på parkeringsplassen til Lille Blåmann like før kl.9, og gjorde oss klare for tur. Lufttemperaturen føltes rimelig fersk, -8 men vindstille. Snøen var så perfekt som vi kunne ønsket og det var mange smiler i gruppa. Tempoet var ganske bra og vi tok ikke så mange pauser. Skjønte at jeg manglet litt energi i kroppen, men det var ikke noe stor overraskelse siden jeg ikke fikk nok tid til å spise frokost før jeg måtte dra fra byen. Heldigvis fikk jeg anledning til å få inn meg et par brødskiver mens andre justerte klærne sine etter ca. en halv time på tur.

Utrolige fine farger i himmelen i dag. Har vært mange uker siden sist gang jeg hadde dratt på fjelltur under skyfri himmel, sikkert sist gang var det fortsatt mulig å se sola. Nå var det fint mørketidslys. Uten tvil en like fin årstid som vår, sommer og høst!

Skog
Matpause

Etter vår første pause et lite stykk over skogsgrensen, fortsatte vi oppover og det begynte å blåse en stadig kraftigere vind. Såpass kjølig at jeg måtte stoppe igjen og ta en jakke på meg. Med alle luer og hetter over ørene våre var det nokså vanskelig å prate og høre på hverandre, så det var nesten ingen samtale en liten stund. Fant et lite sted som ikke var så vindig og bestemte oss for å ta en kort matpause der mens det ikke var så ubehagelig å stoppe. Etter denne pausen traff vi litt skarelag og vindpakket snø av og til, som jeg hadde forventet men dette fikk vi bare noen få hundre høydemeter fra toppen.

Smiler :-)
Vindig
Måtte bytte votter like før vi nådde den siden fingrene hadde blitt veldig kjølige, men kroppstemperaturen var fremdeles bra. Tror alle var på en måte glad - og på en annen måte ikke så glad å nå toppen. Før vi kunne glede oss til å nyte puddersnøen måtte vi av med skifeller og 'the usual faff' for å gjøre oss klare. Ikke så lett å få gjort slike ting når det blåser så kraftig og hendene vil ikke komme seg ut av varme hansker og votter.
Botnfjellet
Puddersvinger!

Både Nils og Renate er ganske godt kjent med fjellet, noe som hjalp med veivalg nedover. Tror ikke at turen til Lille Blåmann er en av de enkleste for å finne ruta tilbake til parkeringsplassen, så det var fint at vi hadde med oss noen som har mer erfaring og vet om hvor finnes det fineste nedkjøring. Var nyttig også at snøforhold på ruta som vi brukte var mye bedre enn å kjøre ned ryggen. Lite antydning til skarelag, vindpakket snø eller stein på overflaten. Bare pudder, pudder og enda mer pudder. Artig med noen korte stykker med litt brattere terreng (her snakker jeg om terreng som ikke er mer enn 30 grader).

Til tross for at vi nærmer oss den korteste dagen på året, fikk vi fantastisk fln sikt og nok lys for nedkjøringa - uten å måtte bruke hodelykt. Flott å se en stor måne over Ringvassøya. Trenger ikke å si at hele gjengen var kjempefornøyd da vi samlet oss litt før det siste partiet ned i skogen. Her tok Nils sine skifeller på igjen og fikk litt ekstra høydemeter i beina mens resten av gjengen fortsatte ned til parkeringsplassen. Kanskje var i dag den første gangen jeg koste meg med lett skogskjøring også :-)

På toppen av Botnfjellet, utsikten mot sør
Litt dårlig kvalitet, men månen er godt synlig

Slike mørketidsturer vil jeg veldig gjerne få!

Flere bilder

Mørketid er oppskrytt

Written by mortenh 15.12.2013 21:30

Her hører vi om evig mørke og mørketid i nord, men det er jo ikke mørkt, en kjempelang demring som glir over i en lang skumring. Nei dere har det fint i nord :)

Re: Mørketid er oppskrytt

Written by hmsv1 16.12.2013 06:36

ja, det finnes nydelig lysforhold denne årstiden, men må si at det kan bli stor forskjell når vi får overskyet himmel. Da er det mye mørkere! Dra til Svalbard hvis du vil oppleve SKIKKELIG mørketid ;-) jeg måtte reise dit i forrige måned og allerede var det mørkt ute hele dagen!

Flott lys

Written by GeirI 15.12.2013 21:09

Nydelige mørketidsbilder, så ut som en super tur.

Re: Flott lys

Written by hmsv1 16.12.2013 06:39

Takk, den var uten tvil en deilig morgentur :-)