Hestgjuvnatten (13.12.2013)  4

2: Deighovd
3: Hestegjuvnatten
4: Geitenatten

Etter litt kjøring var det klart for dagens tredje tur. Vi var litt usikre på om vi kunne kjøre oppover her siden våre dårlige GPS-kart var litt utydelige på det området, men det viste seg at det gikk en "feit" hyttevei oppover mot Høgvedarde hyttefelt, så ikke noe problem. Vi fikk parkert inn på ubrøytet sidevei skiltet med tursti Hestgjuvnatten.

På denne turen fikk vi omsider bruk for skiene bak i bilen. Et lengre strekk med ubrøytet skogsvei levnet liten tvil om hva som var mest lønnsomt.

Kort oppsummert: Først noen kilometer lettgått på ski og så fulgte vi ryggen til topps. Litt klønete med skistaver i buskaset, men kontant og fin stigning og flott topprygg innover mot varden.
Flott utsikt mot Norefjell og ned i Hallingdalen med Krødern og videre ned mot Tyrifjorden.
Flott også mot Hemsedalsfjella. Litt artig var det mot Jotunheimen hvor to kvasse tinder badet i sol såvidt stakk opp bak skyggemørke fjellrader.

Litt annen vei ned. Dagens flotteste topp og en kjempefin tur. Et par riper i skia men pytt pytt, de sklir fint inn blant alle de andre.