Skreifjella (07.12.2013)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Nyhusknappen (792m) 07.12.2013
Skreifjella (800m) 07.12.2013

Etter formiddagens tur og lunsj hos Jørn var det klart for ny tur.

På vei over isen på Fugletjernet.

Gitte og Kåre ble nokså spontant med på dagens tur nummer to og vi plukket opp dem på veien. Litt forviklinger var det siden Jørn trodde vi skulle til Skreikampen, og han fablet om 6 mils kjøring hver vei, noe jeg ikke helt kunne skjønne. Vi kjørte likevel mot "toppen min", men Jørn trodde lenge han skulle gå en ny vei mot nevnte Kampen, før han omsider tok tegninga. Det var et annet fjell vi skulle på.
Det var fint å kjøre opp den brøytede veien opp mot Nyhus og mange hyttefolk var på hyttene sine til Gittes store overraskelse, men det var da plass til bilen vår også.
Vi ruslet blåmerket sti sti sørover og det blei en del knall og fall på meg etter hvert som jeg oppdaget is under snø i stien.
Nord-nordøst for toppen måtte vi forlate stien og brøyte oss i terrenget opp mot toppen, noe som var helt problemfritt.
Fin sol og fint lys på toppen, men lite spennende ellers. Begrenset utsikt!
Etter et par obligatoriske bilder vendte vi nesa nedover igjen. Kort topptur!
Tilbaketuren la vi på isen over Fugletjernet, en fin variant.

Gitte, Jørn og Kåre på Nyhusknatten.

Nå nærmet det seg solnedgang, men vi kunne rekke mer og gikk mot Nyhusknappen. Fant en sti oppover på østsiden før vi også her måtte forlate stien. En kort bratt kneik mot toppen bød på litt mer variert kroppslig utfoldelse før vi plutselig med wow-følelse stod på toppen i lillarosa kveldsskjær med en ikke så aller værst utsikt. Utsikt er jo ikke noe man er bortskjemt med på skogstopper rundt Mjøsa. Flott avslutning på rangledag i Mjøsland.

Takk til Jørn, Gitte og Kåre for en fin tur.

Flere bilder

Start date 07.12.2013 13:38
(UTC+01:00)
End date 07.12.2013 15:11

Her blir vinterdagen

Written by Olepetter 09.12.2013 09:52

utnyttet, ser jeg. Både formiddags- og ettermiddagstur. Slike ungdommer vil gamle Norge ha! :)