Hisåsen - Lillesand, 129/404 (07.12.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hisåsen (234m) 07.12.2013

Vi kjørte gamle E18 og svingte inn der det var skiltet mot Vatne. Fulgte denne veien som etterhvert ble en smal grusvei et godt stykke. Like etter veien mot Gitmark som tar av mot høyre, går det en annen vei inn til høyre som er stengt med bom,ca 500 meter før Vatne. Bommen var ikke låst, bare nede men vi tok ingen sjanser og parkerte bilen her. Vi hadde med oss Magne som kjentmann, som hadde vært her tidligere, så han viste vei. Vi fulgte veien to kilometer til ett veikryss der vi tok til høyre. Det ligger ei grillhytt like etter veirkysset. Etter ca 100 meter går det en rødmerket skogsvei/sti opp til høyre som vi fulgte. Etter en liten stund fortsatte skogsvegen til venstre, mens rødmerkinga følger stien som går rett frem. Viktig å ta av skogsvegen her og følge den rødmerkede stien som går helt til topps. Vi brukte ca en time til toppen. Stor varde og skilt om Ti på topp på toppen, og utsikten var veldig bra, så nesten til Danmark:). Vi var veldig heldige med været og koste oss i desembersola med kaffe og niste før vi satte kursen nedover igjen. Takket være kjentmannen fikk vi en guidet tur inn til klebersteinbruddet. Det går en sti opp til høyre ca midt mellom grillhytta og bommen. Stien går opp i skrenten som ligger godt synlig på venstre side av veien når en går mot bilen. Det er visstnok fra 1200-tallet og er fredet som kulturminne nå. Tilbake til bilen etter tilsammen 2,5 timer på tur i rolig tempo, inkludert pauser. Ca 3 km å gå en vei. Sagemor, Asbjørn og Magne var også med.