Dritarholberget (24.11.2013)

Written by ahaga (Arild Haga) GSM

Ascents Dritarholberget (473m) 24.11.2013
Myr vest for toppen.

Et navn skal jo en topp ha, så hvorfor ikke Dritarholberget. Hva dette navnet kommer fra er vanskelig å finne ut. Det inspirerte meg til en toppbesøk.

I dag var det nydelig vær og barfrost gjorde det fint å gå i skiløyper. Jeg parkerte ved Tobonn og fulgte veien opp til Rognlivann. Der tok jeg av og valgte blåstien nordvestover langs østsiden av Setervann. Spennende å gå langs vannet og høre de fine lydene som oppstår når det fryser. Fra nordenden av vannet gikk jeg på kurs til toppen. Det er kjentmannspost der og fine tråkk opp. Det var en sur vind på toppen i dag og det fristet ikke å sitte der.

Tilbaketuren valgte jeg å gå rett vestover retning Byvatnet. Siden det var barfrost gikk det veldig greit å gå over myrene. Der fant jeg også en fin rasteplass i sola og da var det bare å nyte kaffe og niste. Vel nede på veien ble det en lang transportetappe tilbake til Tobonn. Hele turen ble på ca. 15 km.