Søre Marsteinhøgda - langtur på ski (18.04.1984)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Yddestølen (870m)
Endpoint Yddestølen (870m)
Ascents Søre Marsteinhøgda (1,382m) 18.04.1984

Fra hytta på Yddestølen ser vi mange fjelltopper. Marsteinhøgda er en av de, men det er mye vidder imellom med myr og viukjerr. Nå derimot, var det påske og godt med snø. Det var et aldeles nydelig påskevær ute, så fattern og jeg tenkte vi skulle prøve oss på en langtur. Føret var perfekt, med fin skare. Da er det jo en drøm å skli bortover hvite vidder under en varm påskesol. Disse viddene husker jeg var temmelig drøye til tider. Du går og går, og målet der framme virker like langt unna...

Vi kom oss etter hvert til Marsteinhøgda. Ser av loggen at vi kun var på sørtoppen på 1382 moh. Mener jeg hadde lyst til å fortsette videre nordover, men hvorfor det kun ble med Søre Marsteinhøgda husker jeg ikke helt sikkert. Har en følelse av at det handlet om formen, og at det var en del kjøligere på toppen. Vi skulle jo tross alt gå like langt tilbake. Mener også at vi hadde litt lite mat, så for ikke å bli fullstendig utmattet, turte vi ikke annet enn å skli tilbake til Yddin og Yddestølen. Jeg var heller ikke veldig fanatisk når det gjaldt å nå topper, så mange søvnløse netter ble det ikke på grunn av at vi kun kom på sørtoppen. ;) Men en riktig fin skitur ble det i hvert fall! Og den lengste min far og jeg gikk sammen noen gang.