Hallenuten - kjapp tur i blåsten (25.11.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Hallenuten (843m) 25.11.2013

Hele 4 uker siden forrige besøk i Hemsedal, og på tide å sørge for progresjon på lista...
Mens jeg kjørte over Golsfjellet ble det et fantastisk lysshow på himmelen, så jeg måtte stoppe og ta dette bildet:

Det tar sin tid å kjøre nå (glatte veier) og rundt regnet 1,5 t brukte jeg til Hemsedal hjemmefra. Tok av ved Tuv og betalte snart beskjedne 20 kr i bomvei som brakte meg like vest for toppen. Den så imidlertid heller ikke så ille ut (sommerstid) fra nord. Det er i så fall ganske bratt, men absolutt en mulig rute kort opp derfra...
Jeg "safet" og fant en tydelig sti, som snart ble noe mindre tydelig, men fotspor i snøen viste en fornuftig vei opp til topps. Tidvis helt avblåst for snø underveis, og det blåste ganske friskt i dag også - håpet at det løyet litt, som også var varslet, da jeg hadde flere og høyere planer i området.

Det var et punkt helt ute mot øststupet som virket like høyt som der toppmarkeringen var plassert, så jeg ruslet bortom.
Omtrent samme vei tilbake. Denne toppen er kuppelformet, men så liksom "hogd av" - som en halv topp, derav navnet Hal(v)enuten - er min høyst ukyndige legmanns-forklaring på navnet...
30 min på tur.

Stort sett sti/tråkk hele veien...