Topper rundt Kyrakampen og Fagerhøy (23.11.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Skei parkering (840m)
Endpoint Skei parkering (840m)
Characteristic Ski trip
Ascents Fagerhøy (1,022m) 23.11.2013
Kyrakampen (975m) 23.11.2013
Mastetoppen (958m) 23.11.2013
Nord for øvre Hesttjønnet (965m) 23.11.2013
Sør for øvre Hesttjønnet (967m) 23.11.2013

Treningstur alene fra parkeringsplassen opp for appartementet på Skei. Gikk først en kilometer innover PeerGyntveien og tok så løypa mot Kyrakampen. Ved Hesttjønnet tok jeg ut i terrenget og gikk opp på Mastetoppen. Som navnet antyder var her mast for kraftledningen på toppunktet. Overså her et toppunkt nord for dette, som jeg får gå oppom en annen gang (som jeg går alene). Nede igjen på løypa fulgte jeg denne til nedunder Kyrakampen, som jeg også kjempet meg oppom gjennom einer og vierkratt.
Fra Kyrakampen tok jeg så rett østover og over flere småtopper, hvorav jeg har registrert to, nord og sør for øvre Hesttjønnet. Sistnevnte tjønn er ikke navngitt på kartet, men siden det har avløp til Hesttjønnet har jeg her kalt det øvre Hesttjønnet.. Like øst for Knutsholoa under Kyrakampen er det også et toppunkt med primærfaktor på 13 meter, men dette fikk jeg ikke registrert.
Etter å traversert disse småtoppene i dette kuperte landskapet, ble det så treningstur resten av turen. Ploget veldig ned mot Veslesetervannet, og hadde følgelig relativt dårlig feste resten av turen, men hadde smurning i taska, så jeg kunne lagt på mer. Fra Nustadsetra ved Veslesetervannet fulgte jeg så løypa tilbake til PeerGyntvein, og innover denne. Ved Fykseseterkrysset traff jeg Stein Jørstad, Gudmund Forseth, Arne Brandslien, Ole Amund og Inge Øvstehage, og hadde en lengre stopp her.
Gikk videre inn til Fagerhøy, og gikk her på føttene fra parkeringsplassen og opp til toppunktet. På vei tilbake traff jeg først Runa Flugstad og deretter fetter Per Flugstad som lå på Skei på treningssamlingmed Bærums Værkjøkken skiklubb, og hadde en trivelig samtale med begge disse.
Utrolig mye folk i siste nedkjøring på PeerGyntveien, kø hele veien og flere i bredden, måtte være flere hundre bare på disse par kilometerne. Gull verdt for Skeikampen å ha skiløyper i disse snøfattige tider.
Gikk 40.6 km, og brukte 3.51. Sol fra skyfri himmel på hele turen, og nærmest vindstille.