Tur i Mathopen og Godvik (23.11.2013)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kongsbrekkene
Endpoint Godviksvingene
Characteristic Jogging
Ascents Harafjellet (122m) 23.11.2013
Store Kongshaugen (132m) 23.11.2013

Store Kongshaugen

Endelig helg og endelig tur. Kjørte i dag inn ved Kongsbrekkene og parkerte ved Mathopen idrettsanlegg. Første topp for dagen var Store Kongshaugen. Gikk oppover veien til boligfeltet i Øvre Kongsbrekkene og fant en smal murtrapp etterfulgt av en tretrapp utenfor en av de øverste boligene. kom inn på en svak sti som jeg fulgte hele veien opp. Jeg gikk opp til den hvite masten og så litt på utsikten før det tetnet helt til av skyer. Det var yr i luften og litt kjølig i dag. Ved masten så jeg tydelige spor fra sjøforsvaret som hadde vært her. Papir til "REAL chewing gum" og "Proteinbar" lå slengt omkring. De fremkalte minner fra militæret. Jeg gikk stadig og puttet i meg dette, men jeg tok også med meg bosset. Dårlige holdninger fra sjøforsvaret. Hillerenveien går også opp til denne masten fra hovedveien. De bruker sikkert denne toppen til Fyfo og pakningsløp.

Jeg gikk etterhvert opp den resterende veien til toppunktet som jeg med det første trodde var sperret av med piggtrådgjerde. Jeg fant etterhvert inngangen. Fulgte samme vei ned til bilen igjen.

Masten like nedenfor toppunktet på Store Kongshaugen
Den resterende veien opp til toppunktet fra masten på Store Kongshaugen

Harafjellet

Jeg satte nå kursen mot Godvik der jeg parkerte på en liten parkeringsplass like ved et busstopp ved Godviksvingene. Jeg fulgte Godviksvingene på hovedveien noen hundre meter sørøstover og tok av mot høyre opp til et lite boligfelt hvor jeg fant en bred og god sti til høyre. Jeg fulgte denne helt til toppen. Løp samme vei ned igjen til bilen. Takk for turen!

Med en god kikkert har man herfra full kontroll over alle biler som kjører til og fra Sotra. Tatt like nedenfor toppen av Harafjellet.