Nordryggen på Gråfonnfjellet (08.06.2002)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Gjerde
Endpoint Berill
Characteristic Alpine climbing
Ascents Gråfonnfjellet (1,481m) 08.06.2002

Sommeren 2002 klatra jeg nordryggen på Gråfonnfjellet i Innfjorden sammen med Endre og Trond. Husker nok best tordenbyga vi fikk på toppen, men turdagboka kan fortelle litt mer.

Gråfonnfjellet fra Smørbotn.

Fra dagboka:

Anmarsj: Start kl 09.30. Rift under kneet av piggtrådgjerde. Fint anmarsjterreng på venstre side av Smøråa til kanten av Smørbotn, deretter over elva og langs høyre side av ura opp østryggen på Gjerskollen. Mye fluer, varmt. Så langs eggen til Nordryggen reiser seg. 2t20 min på anmarsjen

Matpause. Klyving opp et stykke på høyre side av eggen. Starta klatring i tau kl. 12.30

Klatring:
1. tl. Opp fine riss og forbi gammel fjellbolt. Deretter forbi varde og ut på eggen. Opp off-width riss.
2. tl. (Trond) Opp bratte hammere med hyller i mellom, bl.a. rundt og forbi et stort overheng.
3. tl. Opp hammere, etter hvert langs smalere egg, til flott standplasshylle på eggen.
4. tl. (Trond) Bratt opp langs rissformasjoner til like under fortoppen.
5. tl. Over fortoppen og ned i skar, runding av hammer på høyre side og opp langs eggen til platå.
6. tl. (Trond) Bortover langs eggen og opp hammer til ny fortopp.
7. tl. Klyving langs eggen og ned i skar under bratt hammer.
8. tl. Opp bratt hammer (ca. 30 m) til toppen, fint fjell, gode tak.

Utopping og retur:
Totalt 5t45 på klatringa (kl. 18.15). På veg oppover eggen blei vi oppmerksom på ettermiddagsbyger som nærma seg. Første dråpen kjente vi da vi sto i skaret før siste taulengde. Denne taulengda, som endte 10 m under toppen gikk unna i rekordfart. Så brakte det løs med lyn og torden. Venta en ½ t til været hadde gitt seg, og dro over toppen (ca. 18.45). Ned langs renne til Berilldalen, delvis på snørenner. Mye vått krattskog der. Fikk to flåttbitt. Nede på Berill kl 21.00. Fikk skyss av bonde tilbake til bilen. 11 ½ t på turen totalt.

Anmarsj over Innfjorden.
Klatringa i gang på nordryggen.