Skjørstadhovden (14.11.2013)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Start point bjørndalsvn 2 (595m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Skjørstadhovden (1,125m) 14.11.2013
Litt godsaker hører med
Skjørstadhovden

Huset vårt ligger ved foten av Skjørstadhovden og er et lett mål når bein, rumpe og mage skal trimmes. Fra Gamle Kongevei går stikkveien Bjørndalsveien opp forbi oss. Etter 300m deler veien seg med Trim/ Blåøret på et skilt. Her er låst bom og en illsint bonde som er sjefen.!
Veien slynger seg 4,1 km rundt fjellet og ender ved Skjørstadhovden eller "Hovdin" som vi sier.! Det første skitrekket ble montert på 60 tallet. Håkon Mjøen, Bjarne Strand, Erik Håker og Odd Sørli tilbrakte all fritid i denne tøffe bakken. Ja til og med Aksel Lund Svindal la grunnlaget for sin suksess da han gikk på Oppdal Skigymnas. I tennårene var det vanlig å gå så fort som mulig etter heistrekket til toppen. Da gikk heisen til Trolløyet som drev med servering på helgene. Det finnes nok de som kan fortelle om hasardiøse nedkjøringer i mørket med fest-stemning i blodet. Fra 20 mai i år begynte jeg å gå opp til toppen når det ikke passet med andre turer. Juni var bløt, kald og sur, men turen ble tatt. Så kom juli, aug, sept og oktober med fantastisk vær. Plutselig hadde jeg besteget fjellet 80 ganger gjennom sommeren. Det var da ideen om 100 ganger på beina før snøen kom. November har vært mild og tørr så antallet økte raskt. I dag 14 nov ble tur nr 100 avsluttet kl 11.30 på toppen. Champagne i pappbeger sammen med tantebarnet Ingvill, hunden Kira og Otto. Da kan jeg feire 820 km og 53200 hm. Litt surt at toppen kun er 105m pf. Skitt au gøy lell.!

Fakta: Lengde 8,2 km - Tid 1time t/r - 532hm

Livet er urettferdig

Written by mortenh 14.11.2013 16:36

"Litt surt at en bare får 105 m primærfaktor pr. tur. Skitt au, gøy lell.".... Tja, vi er mange som har like stusselig eller dårligere pf-utbytte av våre hjemlige trimturer, så du er i båt med flere.

Sv: Livet er urettferdig

Written by innerdal 14.11.2013 17:24

He He. Ja, vi har mange års erfaring i dette, men vi fortsetter ufortrødent videre. God helg.