Eineråsen i Samnanger (10.11.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Grasdalen ved Storelva (80m)
Endpoint Samme (80m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Eineråsen (342m) 10.11.2013 15:50

EINARÅSEN, SAMNANGER

Etter turen til Liahedda tidligere på dagen kjørte Astrid og jeg litt vestover i retning mot Trengereid og tok av mot venstre på FV 137 mot Os. Vi fulgte turbeskrivelsen til Petter, og parkerte i veikanten rett vest for Eineråsen (eller Einaråsen som det står på kartet), der det går en bro over Storelva. Vi fulgte en sti et kort stykke opp til en hytte i skogen. Herfra gikk det ingen sti i vår retning. Vi hadde sett oss ut en tilsynelatende grei rute litt nord for toppen der det var lite skog, og la i vei mot dette området. Ruskete terreng, mye einerbusker og hjortestier på kryss og tvers. Det ble mindre vegetasjon litt lenger nord, men terrenget var alt annet enn lett oppover mot toppen. Vi måtte ta oss frem på kryss og tvers delvis rundt og delvis mellom meget bratte og svarte, sleipe fjellsider som ikke lot seg forsere under dagens forhold. Det ble en relativt tung og krevende tur opp til det flatet ut på omkring 300 moh. Vel oppe på platået endret terrenget seg og alt ble mye triveligere.
Vi gikk først bort til toppen som ligger lengst sør. Dette er en høyde med rester etter et gammelt trigmerke, og det var her de opprinnelige PB topp-koordinatene var plassert. Min GPS viste 316828 6698816 her. Petter var her 28.10.2012, og la da merke til at dette ikke er det høyeste stedet på Eineråsen.

Høyden 335 moh lengst mot sør med  rester etter trig-punkt
Høyden 335 moh lengst mot sør med rester etter trig-punkt
Utsikt sørover Samnangerfjorden fra trig-punktet på Eineråsen

Som han fortsatte vi derfor mot NNØ til en annen, liten høyde som var et par meter høyere på GPS-en. Posisjon her 316941 6698884.

Mot den midterste høyden på Eineråsen. Antennemasten i bakgrunnen
Den midterste høyden på Eineråsen ca 340 moh

Deretter gikk vi bort til masten og ca. 50 m østover til et lite høydedrag på GPS 317111 6698969. Dette var stedet der vi målte størst høyde, og vi er enige med Petter i at dette bør være topp-punktet på Eineråsen. Jeg har derfor flyttet toppen til sistnevnte posisjon på PB.

Fra midtre mot masten og det høyeste punktet på Eineråsen
Her står Astrid på det høyeste punktet vi fant på Eineråsen, ca 50 m ØNØ for masten

Klokken nærmet seg nå 16, og det begynte å mørkne. I det vanskelige terrenget var vi glade for at vi kunne følge GPS-sporet tilbake slik at vi kom oss greitt ned før det ble mørkt. Det mest skumle på tilbaketuren var at det hadde lagt seg et tynt, nesten usynlig islag på den nye, trykkimpregnerte plankene på broen over Storelva. Broen har ikke rekkverk, og elven var temmelig stri under oss. Vi søkte støtte for støvlene i sprekkene mellom plankene, og bukserte oss sidelengs og hånd-i-hånd over broen tilbake til bilen der vi var fremme kl 1650 etter en tur som pga terrenget ble adskillig tyngre og mer tidkrevende enn på forhånd antatt.