Liahedda, Samnanger (10.11.2013)

Endpoint Samme (105m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Liahedda (265m) 10.11.2013 13:35

SØNDAGSTUR TIL SAMNANGER (I)

Etter nok en uke med regn og styggevær ble det fint vær denne søndagen. Astrid og jeg brukte i underkant av en time til Liavegen - en sidevei som tar av i en sving på RV7. Vi fulgte og hadde god nytte av beskrivelsen fra Petter som var der 28. oktober 2012.

Slutten på veien. Sti  mot Liahedda rett opp skråningen bak bilene
Slutten på veien. Sti mot Liahedda rett opp skråningen bak bilene
Forfallen hytte og fugletitter-hytte like før toppen

Vi tok til høyre mot Skar og fortsatte på grusvei som ble stadig smalerer og dårligere forbi to gårdshus til vi kom til en grind. Her støtte vi på en dame som flere ganger presiserte for oss at "dette var en privat vei"! Siden det ikke var noe skilt om dette fortsatte vi til veis ende nede i et dalsøkk der det var plass å sette fra seg bilen. Opp en liten bakke, og videre opp til høyre i en meget bratt skråning med antydet sti. Så kom vi opp på et platå med tett granskog og mange stier, hvorav de fleste nok var hjortestier. Så bar det opp en ny meget bratt skråning før vi var opp på ryggen ca. 200 moh. Lettgått videre sørover mot toppen. Vi kom til en forfallen hytte og et sannsynlig fugletitter-hus som lignet på de østlandske branntårnene. Vi fant toppen på en liten, markant rygg på GPS 316724 6697263 der det var rester et et trigpunkt (rusten bolt i fjellet, stein). Lite/ingen utsikt. Vi fortsatte litt sørover til en haug som lå på sørsiden av et gammelt gjerde, og målte samme GPS-høyde her som på trigpunktet. Ned igjen samme vei med en liten avstikker ut på kanten mot øst for å få litt utsikt over Samnangerfjorden.

Astrid ved restene etter trigpunktet på Liahedda