Lang rundtur i gamle skoger ved Grua (08.11.2013)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Dalasjøhøgda (627m) 08.11.2013
Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 08.11.2013
Rognbråtefjellet (612m) 08.11.2013
Skotjernfjellet (651m) 08.11.2013

Lang skogstur med Åke. Vi parkerte ved tunnelen ved E16 og gikk skogsbilveien inn til naturreservatet ved Skotjernfjellet. Ikke veldig imponerende gammelskog, men fint er det uansett. Tåka lå ganske jevnt overalt og utsikten uteble.

Skotjernfjellet

Mellom Skotjernfjellet og Rognbråtefjellet passerte vi gjennom variert skog i kupert terreng.

Ved Fjellsjøen 560 moh

Ved det andre høydepunktet på Rognbråtefjellet fyrte vi et skikkelig lunsjbål og nøt varmen i nesten to timer før vi fortsatte mot Dalasjøhøgda.

Herlig med bålvarme
Ved stistart mot Dalasjøhøgda

Klokka var blitt 1430 da vi stod på høyeste punkt på Dalasjøhøgda. Fortsatt hadde vi et stykke igjen av den planlagte runden. Ned mot Langvatnet var det bratt og morsom småklyving. Skogen fra Langvatnet opp mot Korsvatnhaugen var dagens mest imponerende. Trivelig gammelskog med mye mose, små bekker og trolsk stemning. Korsvatnhaugen består av flere like høye topper, og vi gikk over de to høyeste. Mellom dem er det en dyp og spennende dal.

Et av to høydepunkt på Korsvatnhaugen

Ned til bilen ble vi om mulig enda våtere og enda kaldere, og etter 8 timer ute i grått og vått vær var det godt å kjøre bil med full varme hjem igjen.