Geiteryggen - Halden, 124/404 (02.11.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Bufarhaugen (258m) 02.11.2013
Geiteryggen (258m) 02.11.2013
Toppen av Geiteryggen
Toppen av bufarhaugen

Kjørte til Halden, forbi festningen på vei 22 til fylkesvei 886 som vi kjørte på til det sto ett litt bortgjemt skilt til Ør. Veien gikk da over jernbanen og fortsatte som grusvei langt innover. Parkerte ved Ørvannet i ett veikryss det var god plass til å parkere (UTM 32v 0647750 6547081). Veien rett fram var her skiltet med privat vei og opp til venstre sto det skilt med bomvei. Tok av syklene og syklet oppover noen hundre meter til vi kom til bommen. Hadde vært mulig å kjøre helt opp her å parkere. Bommen var åpen men vi tok ikke sjansen på å hente bilen å kjøre innover. Var veldig fin grusvei å sykle på. Litt småkuppert. Hold oss til hovedveien hele tiden. Syklet til vi kom til hogstfeltet der vi parkerte syklene og gikk de siste 2-3 hundre metrene til jakttårnet på toppen av Geiteryggen. Klatret opp i tårnet og fikk litt utsikt derfra, ikke mye utsikt fra bakkenivå. Siden det er litt diskusjon om hva som er det høyeste punkt i Halden så valgte vi å sykle videre til Steinslund tjernet på 211 moh. der vi tok til venstre i krysset og fulgte veien langs tjernet forbi ei campingvogn og opp ein liten bakke til det var 100 m igjen til toppen. Da forlot vi syklene og bushet opp over nedhoggede trær til steinen på toppen. Brukte 40 min fra parkeringa til Geiteryggen og fra Geiteryggen til Bufarhaugene inkludert pause på toppen. Fra Bufarhaugen var det 6,8 km til bilen i luftlinje. Da var det bare å sette kursen tilbake til bilen. Vi møtte en del jegere på veien, men de smilte og var ikke sure for at vi syklet i jaktterrenget. Brukte to timer til sammen på turen. Tinka (Anita Grefstad) var med.