Tre nye Åsanefjell (28.12.2010)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Toppenipa (232m) 28.12.2010 12:00
Toppefjellet (253m) 28.12.2010 13:00
Geitanuken (305m) 28.12.2010 14:45

Tre nye Åsane-fjell

Flott og kald desemberdag i Bergen, med temperatur ned i minus 12 på morgenen. En perfekt dag for supplering av småtopper som inngår i rekken av de Syv fjell i Åsane!
Vi startet fra Toppe gartneri ca 1130, fant tråkket sti i snøen og fulgte denne ganske bratt opp langs østkammen til Toppenipa. Flott utsikt utover Byfjorden og mot Askøy. Stupbratt ned mot sør. GPS: 2.95682 67.11129.

Toppenipa. Utsikt vestover Byfjorden. Askøy til høyre.

Fulgte stien tilbake et stykke, men tok så av mot venstre ned i sadelen mellom Toppenipa og Toppefjellet som ligger lenger øst. Her måtte vi tråkke sti i 15-20 cm løs og fin nysnø. Ingen spor etter mennesker, men desto flere spor etter hjort. De hadde krysset gjennom hele terrenget, og vi fant mange tillaget hvileplasser eller nattleier for hjorten. Flott utsikt også på Toppefjellet, men ikke så spektakulært som på Toppenipa. GPS: 2.96262 67.10772.

Fra den lille varden på Toppefjellet mot Toppenipa i vest

Siste fjell for dagen var Geitanuken med utgangspunkt Skinset skole i Myrdalskogen. Her var det en meget tydelig og opptråkket sti opp til toppen hvor der er satt opp diverse master og en bygning for telekommunikasjon. Nydelig lys på nedturen i begynnende solnedgang.
GPS: 2.96294 67.09827.

Geitanuken
Fra toppen av Geitanuken mot Lyderhorn i SV
Stemningsbilde fra turen ned fra Geitanuken