Tur på Mjøndalsskauen (26.10.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Bremsetjern parkering (290m)
Endpoint Bremsetjern parkering (290m)
Ascents Leitjernfjellet (561m) 26.10.2013
Nedbergtjernsfjellet (584m) 26.10.2013
Røysa (575m) 26.10.2013
Signalen (564m) 26.10.2013
Ulvestuknatten (457m) 26.10.2013
Vestknabben (577m) 26.10.2013

Bursdagshelg i Mjøndalen. Avløser hele helga gjorde at vi kunne dra etter at Hans Thorvald var ferdig på jobb fredag ettermiddag og jeg hadde gitt instrukser til Jan Ole avløser. Ved 10-tiden lørdag ble jeg (Hansi - leggskade) hentet av Hanne og Knut, og kjørte med dem inn til parkeringsplass ved dammen på Bremsetjern.
Gikk deretter om Sebjørn, ei stor furu, om Kikkut og opp på Ulvestuknatten. Deretter tilbake til stien ved Leitjennsbekken, forbi hytta Fjellfritt, og øst for øvre Leitjern, som visstnok er det høyest liggende vannet på Mjøndalsskauen. Herfra kort opp på Leitjernsfjellet.
Nå fulgte så den rene "tinderanglingen" over myrer og små høydepunkt med brukbar utsikt i flere retninger. Været var bra med gløtt av sol, men tåkedåtter og skyer gjorde at det aldri var særlig lang sikt.
Fra Leitjernsfjellet gikk vi først over Røysa, deretter om Signalen, og over på Vestknabben, som ifølge Hanne og Knut skal være det best besøkte toppunkt på Mjøndalsskauen. (Sirikjerke regnes ikke til Mjøndalsskauen da det ligger i Øvre Eiker).
På vei ned herfra gikk jeg som den eneste oppom det som viste seg å være dagens høyeste toppunkt, Nedbergtjernsfjellet. Her var en besynderlig "toppvarde", en liten del av ett stikkrennerør satt oppå et slags bord.
Tilbaketuren gikk så langs Leitjernsbekken til Hellesetra, og derfra påny om Sebjørn tilbake til utgangspunktet.
Gikk 12 km og brukte 3,5 time. Takk til Hanne og Knut for en hyggelig tur.