Røysåsen og Krokstadkollen (27.10.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Ulevannsveien (320m)
Endpoint Ulevannsveien (320m)
Ascents Ballatjernåsen (434m) 27.10.2013
Krokstadkollen (383m) 27.10.2013
Røysåsen (441m) 27.10.2013
Øytjernhøgda (412m) 27.10.2013

Knut, Hans Thorvald og jeg kjørte over til Krokstadelva, forbi Årbogen og inn Ulevannsveien. Parkerte på parkeringslomme omtrent på kommunegrensen mellom øvre og nedre Eiker. Gikk traktorvei sørover parallellt med Ulevannsveien. Tok av denne etter godt og vel en kilometer og gikk i terrenget opp på Krokstadkollen, med en liten varde på det utsiktsløse toppunktet.
Derfra først i terrenget og så på sti til sørenden av Ballatjernet. Deretter på traktorvei/god sti på vestsiden av dette til ei hytte litt nord for Ballatjernet, hvorfra vi gikk rett opp på Røysåsen. Her åpenbarte det seg en fantastisk utsikt vestover mot Hokksund og Fiskumvatnet.
Fra Røysåsen gikk vi rett over Øytjerndalen og opp på Ballatjernåsen. Opp hit var først ei bratt steinrøys som vel har gitt navnet til Røysåsen. På toppen her kom vi igjen inn på en sti som vi fulgte mot Øytjernet. Gikk oppom et lite høydepunkt, Øytjernhøgda, før vi fulgte stien tilbake til Ulevannsveien ca.500 meter nord for utgangspunktet.
Gikk 7 km og brukte 2 timer på turen. Litt yr og småregn.