Tredjefjellet - Tranøy, 123/404 (27.10.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents SØ for Tredje Svanfjell (890m) 27.10.2013
Tredje Svanfjell (898m) 27.10.2013
Visits of other PBEs Tredjefjellet stistart parkeringslomme (275m) 27.10.2013

Fra riksvei 86 tok vi av mot Flakkstadvår. Kjørte gjennom Kaperdalen og passerte ei hytte og innhegninger på høyre side, fortsatte litt videre til vi så en blåmerket stein på høyre side. Vi kjørte noen hundre meter lengre for vi var litt usikre på hvor det var greiest å starte, og kom til ett skilt med Tredjefjellet på høyre side. Snudde her og kjørte tilbake til der den merkete stien startet og bestemte oss for å forsøke å følge den. Den blåmerkede stien starter ved 33w 0592291 7689238. Det er en parkeringsplass ca 100m fra stistarten på motsatt side av veien. Det var endel snø, og vi hadde tatt med oss hverken ski eller truger så det ble en tung tur med masse vassing i snø. Heldigvis stakk mange av de blå steinene opp av snøen så vi greide å følge merkingen helt til topps. Det lå tåke over toppene da vi startet, men den forsvant helt før vi kom til toppen og vi fikk fantastisk utsikt over fjellene på senja og fastlandet. Jeg hadde lagt inn koordinatene til punktet der kommunegrensen går, ca 140 meter å gå videre fra toppen nedover mot andrefjellet til der gpsen sa at toppen var. Så ingen varder eller andre markinger av hvor kommunetoppen var, men det var en del snø og har sett av tidligere rapporter at de ikke har funnet noe markering så sa oss fornøyd med det. Gikk tilbake opp til de to store vardene på toppen av tredjefellet og fikk skrevet oss inn i boka og tatt litt bilder før det bar nedover til bilen igjen. Vi brukte tre timer t/r, men brukte nok ekstra lang tid pga det tunge føret. 2.68 km i luftlinje til toppen fra der bilen var parkert. Veldig fin tur, jevn grei stigning og ingen utsatte partier. Anbefales. Toppjægeren Rune var også med.