Myrbærstøfjellet (Osterøy 21/23) (27.10.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vikatjørni P-plass (105m)
Endpoint Samme (97m)
Ascents Løtane (241m) 27.10.2013 13:20
Myrbærstøfjellet (318m) 27.10.2013 13:50
Visits of other PBEs Vikatjørni p-plass (100m) 27.10.2013 12:40

MYRBÆRSTØFJELLET PÅ OSTERØY

P-plass ved Vikatjørni
Start på blåmerket sti mot Løtane

Brukbart søndagsvær i Bergen, og anledning til å sanke en ny PF>100m topp på Osterøy-listen.
Astrid og jeg kjørte nok en gang til Osterøy via Osterøybroen og videre til Tysso. Fortsatte mot Kleiveland og parkerte på en liten plass ved Vikatjørna (Vikatjørni p-plass). Herfra fulgte vi tydelig blåmerket og fint tilrettelagt sti med utlagte trelemmer og små trapper enkelte steder NV-over mot Løtane. Flott sti, men veldig vått i terrenget. Det viste seg at merket sti førte opp til Løtane. Vi hadde tid til å gå opp der først. Siste stykket opp var bratt, og her er det satt opp en 3m høy trapp.

LØTANE
Flatt topp-parti med en liten varde litt nord for høyeste punkt på GPS 313787 6726621. Flott utsikt mot Osterfjorden og Lindås-fjellene, bl.a. det dødsdømte Husafjellet som vi besøkte i går! Registrerer toppen på PB, målt PF omkring 30m.

Løtane på Osterøy - utsikt utover Osterfjorden mot SV
Fra Løtane mot Myrbærstøfjellet - den skogkledde kollen til venstre for masten

Fortsatte mot

MYRBÆRSTØFJELLET
Vi gikk først mot en kraftmast sør for fjellet, og fortsatte langs fjellryggen til vi var oppe på toppen. Antydning til sti her og der, men lettgått og greitt terreng, mye av tiden på fjell. Høyeste punkt på Myrbærstølfjellet ligger på en fjellkul på GPS 314431 6727222. Nå så vi enda tydeligere mot Eikefet og krateret på NØ-siden av Husafjellet.

Astrid på høyeste punkt på Myrbærstøfjellet
Fra Myrbærstøfjellet mot Verafjellet
Storgjelsknausen på Hokøy. Husafjellet med krateret til venstre i bakgrunnen
Myrbærstøfjellet - stupbratt på nordsiden. Sett fra Kleiveland 13.10.2013

Vi forsøkte oss på en snarvei ned igjen, og gikk ned en bratt skråning på østsiden av fjellet. Her var det ulendt og vanskelig terreng med masse einerbusker. Det hadde nok vært både lettere og raskere om vi hadde holdt oss til den ruten vi gikk opp. Etterhvert kom vi tilbake på blåmerket sti, og var tilbake ved bilen etter en fin tur på vel 2 timer - sikkert en veldig flott tur i tørt vær!

Start date 27.10.2013 11:41
(UTC+01:00)
End date 27.10.2013 14:03

Desembertur

Written by petter 01.12.2013 16:34

Hei Knut Sverre! Takk for fin rapport som ledet meg greitt til startpunktet! Har du/dere vært på tur i helgen?

Sv: Desembertur

Written by knutsverre 01.12.2013 17:54

Bra! Fredag var vi på en våt tur til Store Sundhaugen - naboen til Sauafjellet i Samnanger. Igjen hadde vi god nytte av din beskrivelse. Ellers ble det en kort tur i Ljosandalen, Mjølfjell på lørdagen. Litt for lite snødekning til å gå på ski og for mye til støvler/truger!