Leteaksjon rundt Sebuhaugen (29.06.2002)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Visits of other PBEs Skjelbreibua (1,005m) 29.06.2002

Sommeren 2002 forsvant Oddgeir Stubberud fra setra si på Sebuhaugen. Oddgeir som var nærmere 80 år og dement, hadde ruslet en tur ut fra setra og ikke kommet tilbake. Det ble igangsatt en storstilt redningsaksjon og lett etter ham i flere dager uten resultat. Han ble igjenfunnet død etter flere uker av en turgåer på vestsiden av Sebu-røssjøen.
Den 29/6 dro følgende ut for å være med å lete : Harald Austgarden, Arvid Berg, Arvid Berntsen, Jan Ingar Hagen, Tone Kristin Skatrud, Gudmund Forseth og jeg, Per Ole Nygaard. Vi startet turen med at Tone og Gudmund, som ferierte på Tjyruverket, rodde de andre av oss over Karsjøen til Tjyruverket. Her startet vi så å gå opp Verkenslia til Toftsetra. Her var budeia Ragnfrid Toft i full sving med gammeldags seterdrift med ysting, sammen med hjelpegutten, tidligere sjef på Jørstadmoen, Trygve Fure.
Etter stopp på Toftsetra, fortsatte vi på godt råk nedunder Røssjøkollene til Skjelbreibua. Her rastet vi og skrev navnene våre i hytteboka. Herfra gikk vi så nærmest manngard på begge sider av råket til Tronhus. Tror et par av oss var oppom Solskiva, men er ikke helt sikker.
Framme på Tronhus fikk vi bilskyss inn til Sebuhaugen, hvor vi og mange andre ble traktert både med vått og tørt.
Den dystre settingen tatt i betraktning, en hyggelig dag, både turen og samværet på Sebuhaugen, hvor Oddgeirs sønn, Per Stubberud, takket alle for deltagelsen i leteaksjonen.