10-dagerstur ved HiT Bø, Friluftsliv 1. klasse (14.10.2013)

Written by siroho GSM

Ascents Bjørgenuten (895m) 14.10.2013
Falkefjell (983m) 14.10.2013
Jøronnatten (1,274m) 14.10.2013

1. dag Innleggen til Kloppesteintjørn, kveldstur/nattur til Falkefjell og Hellerdalskyrkja.
2. dag Kloppesteintjønn til nedenfor Jøronnatten. Vi sov i huler under toppen og spiste middag på toppen.
3. dag Jøronnatten til Store Tjorbuvatnet. Tåke i starten av dagen, mye utenomsti.
4. dag Tjonbutvatnet til Dalabu. Planen var topptur til Røysdalsnuten og Grimaren, men den ble avkortet og vi gikk rett mot Seljord og overnattet øverst i Borkebudalen der stien går nedover mot Seljord. Jeg tok en topptur på kvelden opp til Bjørgenuten.
5. dag Dalabu i Borgebudalen bratt ned til Seljord, videre med kano til Storøya i Seljordvatnet. Turens beste overnattingsted.
6. dag Storøya, nedover Bøelva til Forbergåsen. Noen stryk nedover.
7. dag Forbergåsen til Nesset i Bøelva. En del trilling forbi Sagafossen, Oterholtfossen og ned til Gåråbru.
8. dag Nesset til Kalveodden i Norsjø. Mer og mer vind til slutt mye vind på Norsjø.
9. dag Kalvodden til Ulefoss, opp kanalen, forbi 3 sluseanlegg til Nomevann.
10. dag Nomevann til Lunde kirke og tog videre til Bø.