Treningstur fra Gammelsætra om Muribrekkehøgda (20.10.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Gammelsætra (880m)
Endpoint Øfsthågå (501m)
Characteristic Jogging
Ascents Muribrekkehøgda (802m) 20.10.2013
Visits of other PBEs Gammelsetra parkeringslomme (880m) 20.10.2013

Hans Thorvald og jeg kjørte etter fjøsstell og frokost til Øfsthågå for å være med på treningstur/sauleiting. Etter kaffe her ble vi sammen med Harald Austgarden, Ole Amund og Inge Øvstehage kjørt av Christl Øvstehage til Gammelsetra, hvor vi startet turen fra krakken ved Madslisetra.
Jogget først i skiløypetraseen sørover Gammelseterrunden, og videre på delvis godt råk til Geitrobekksletta. Her traff vi nabo og elgjeger på kirkelaget, Finn Smikop, som ikke hadde sett elg, selv om vi nær sagt hadde sett elgspor over alt.
Fra Geitrobekksletta ble det mye gåing i kronglete landskap uten råk. Først om Vårseterenget, og over toppunktet på Muribrekkehøgda. Fortsatte derfra om Kittilfallsletta, og over Trettehøgda, litt vest for toppunktet. Videre over høydepunkt 785 moh, til Jørnringen, et langt smalt tidligere dyrket jorde litt nord for Tjørnsmyra naturreservat, antakelig oppdyrket på 1970-tallet av Jørn Nordlien.
Kort tid etter Jørnringen fant vi 3 sauer som vi fikk med oss uten større problemer ned til Øfsthågå. Her ble vi traktert med god, gammeldags kål.
Gikk/jogget 18 km, og brukte 3 timer 45 minutter.