Mykkeltveitveten (20.10.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hagen gård (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents Mykkeltveitveten (1,131m) 20.10.2013 15:30

SØNDAGSTUR TIL VOSS

Mykkeltveitveten sett fra øst. Gårdene Skjerveggi og Hagen midt i bildet
P-plass og turstart ved Hagen

Ut på dagen etter diverse plikter gikk ferden til Voss og Mykkeltveitveten som ligger i et fjellområde jeg ikke har gått i tidligere. Etter å ha studert kartet fant jeg ut at den korteste ruten måtte være Skjerveggi-området øst for toppen. Jeg ringte en tilfeldig person som heter Skjerveggen, og kom frem til han som bor der den ordentlige veien slutter - nemlig på gården Hagen. Der fikk jeg lov til å parkere. Det er ellers mulig å kjøre på traktorveg helt inn til Flagastølen hvor det også skal være grei adkomst til toppen. Jeg gikk fra Hagen og fulgte Tverrelvi oppover på nordsiden. Her var det en umerket sti/dyretråkk som jeg kunne følge så lenge elven var definert til på ca. 550 moh. Derfra fant jeg ingen sti, men terrenget var lettgått slik at det bare var å fortsette mer eller mindre direkte i retning mot toppen. Passerte murene etter Hagastølen og fortsatte bratt opp ca. 200hm til fjellryggen NØ for toppen og det som kalles Middagsknolten (842) på kartet. Her kom jeg inn på tydelig sti som fører helt opp til toppen. På oppturen fulgte jeg en sti som gjorde at jeg kom litt for langt mot sør, men GPS-sporet fra nedturen følger stort sett vardemerket sti. Oppe på toppen etter 1.5 time. Toppen er markert med en nesten 2 m høy steinvarde med turkasse og bok. GPS 341312 6722406.

Varden på Mykkeltveitveten fra SØ
Utsikt østover mot Bulken og Vangsvatnet
Den flotte varden på Mykkeltveitveten. Utsikt østover mot Vangsvatnet

Der er flere varder i topp-området, bl.a. en som ligger ca. 100m lenger SV. Her målte jeg samme høyde som på hovedtoppen. En annen varde ligger ca. 150m mot sør noen meter lavere. Det blåste surt og kaldt på toppen, men utsikten var upåklagelig. Spiste matpakken min i ly av en fjellknaus før returen som gikk på ca. 1 time. Fin tur i lettgått fjellterreng!