Skårasalen i vinterpryd (20.10.2013)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Start point Årsetsætra (515m)
Endpoint Årsetsætra (513m)
Ascents Skårasalen (1,542m) 20.10.2013
Storhornet (1,378m) 20.10.2013

Det var knallblå himmel denne søndagen og da må man selfølgelig opp i høyden for max nytelse. Kvivsvegen er rett og slett genial, så nå til dags er det ikke lange kjøreturen fra Stryn til Sunnmøre. Jeg ble imidlertid stoppet for promillekontroll i Hornindal, men politiet hadde intet å bemerke på min blåse-test. Litt før Sæbø tok jeg av til Kvistaddalen og måtte betale en femti-lapp i bompenger, fordi jeg ikke hadde 30 kr i mynter. Grusveien hadde fått endel skader som følge av tømmerhogst, men det gikk greit med vanlig bil fordi gjørma hadde fryst.

Fra parkeringen ved Årsetsætra gikk jeg på traktorveien et kort stykke, før et skilt med Skårasalen ledet meg oppover bjørkeskogen. Allerede her var det betydelige snømengder, men et par grupper foran meg hadde tråkket løype, så det var både lett å gå og lett å navigere etter fotsporene. Snømengden økte (selvsagt) med høyden, men det tok likevel ikke mer enn 1 time og 45 minutter å komme seg til topps på Skårasalen idag. På toppen var det seks andre turgåere, noen fra Ørsta og noen fra Ungarn. Det var helt vindstille her oppe, så det ble en usedvanlig lang pause på toppen (ca 1 time) for å nyte den spektakulære utsikten.

På vei ned igjen svippet jeg bortom Storhornet, men her var det ingen spor så jeg måtte gjøre brøytinga selv.

Fabelaktig utsikt fra Skårasalen og ned i Hjørundfjorden
Det var flere turgåere på Skårasalen idag
Start date 20.10.2013 11:56
End date 20.10.2013 16:50

Missing title

Written by hmsv1 21.10.2013 06:42

Fantastisk utsikt!! Flotte bilder du har lagt opp. Dette området må jeg besøk :-)

Re:

Written by lyngve 21.10.2013 11:03

Tusen takk :-) Det er snart skiføre sørpå også nå. Som du sikkert ser av bildene har Troms og Sunnmøre mye til felles !