96 Siljan: Krevende (19.10.2013)  3

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Øst for Nordre Bølene (649m) 19.10.2013

Idag skulle jeg egentlig til Råde for å overvære Blodslitet som er et ultraløp i orientering. Ombestemte meg i siste liten og endte opp med topptur i Siljan istedet. Merker at kilometerne bak rattet blir mange nå men snart kommer snøen og da kan bilen stå parkert mye mer. For å komme hit kjørte jeg via Hvittingfoss og var nesten innom Skien før jeg kjørte nordover mot Luksefjell. Etter å ha vært usikker fant jeg rett vei og til min store overraskelse var bommen til Listul åpen. Det var egentlig ikke lov å kjøre her men jeg tok sjansen. Ville spare 5 km på dette.

Inne ved Listul parkerte jeg og fikk krevende terreng fra start. GPSen viste ikke mer enn 1.3 km i luftlinje til punktet som har det klingende navnet Øst for Nordre Bølene. Etter 200 meter i fin skog møtte jeg en ulendt bratt stigning med løse steiner under måsan. Det ble en del klyving men noe nærmere toppen kom jeg opp til et fint myrparti. Veldig fint her. En skiløype krysset også traseen min. Brukte ca.45 minutter til topps. Brukte GPS til å måle inn startstedet og dermed kunne jeg enkelt navigere tilbake samme vei.

Tid: 1.10
Lengde: 4 km
Høydemeter: 200

Det ene bildet under viser vinduet mitt i Gjerdrum med is. 5 kuldegrader er denne vinterens klart kaldeste morgen.