Vakker dag på Blefjell med mange topper (13.10.2013)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Parkeringsplass Store Ble (723m)
Endpoint Parkeringsplass Store Ble (719m)
Ascents Bledalsrinden (1,306m) 13.10.2013
Bletoppen (1,342m) 13.10.2013
Flesebekkble (1,272m) 13.10.2013
Gråfjell (1,320m) 13.10.2013
Nystulnuten (1,329m) 13.10.2013
Sigridsfjell (1,221m) 13.10.2013
Storevassnuten (1,247m) 13.10.2013
Vakkert mot Svartkulp

Fikk tilbud om å være med på langtur til Jostedalsbreen med Øyvind Mathiassen m.fl, men måtte si nei. Jeg var svært sliten etter ei hard arbeidsuke og formen er ikke helt hva den var. Tung sekk og på tur med spreke karer,- gjorde at jeg sa nei. Hele lørdagen måtte jeg lade batteriet på nytt og var klar for en snillere tur til Blefjell alene. J

Jeg ønsket primært å ta Flesebekkble som er kommunetopp, men dersom beina var gode ville jeg stå på denne dagen. Reiste hjemmefra kl 06.30 og var klar til avgang fra parkeringsplassen på Store Ble kl 09.40. Supert vær og sekken lastet med sportsdrikke, gelbarer og vanlige brødskiver. Som alltid er det med en halv liter Coca Cola som en premie...og noe å lengte etter når kroppen begynner å bli sliten. Det var flott temperatur, litt sur vind men det ble en super dag på vakre Blefjell. Det var reine E18 i starten mtp stien, men vi som er toppsankere vet at skal man opp på toppene,- så blir det mye trasking offroad. Ble overrasket over hvor få stier det var egentlig. Noe skyldes vel kanskje at det var litt snø enkelte plasser og vanskelig å se dem. Overrasket også over at det var mer krevende enn jeg hadde trodd. Våt snø med gjennomslag mange plasser gjorde også sitt. Det er egentlig fantastisk å ha et slikt flott fjellområde så nær de store byene. Lite...ingen hytter over skoggrensen. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå på Sigridsfjell....men gikk opp her for å kjenne på kroppen....kjenne pulsen....om kroppen ville mer denne dagen. Joda...dette gikk supert og jeg langet avgårde videre til neste topp...til neste topp...og til neste topp....

Da jeg kom ned til Storevatn...ned fra Flesbekkble,- fikk jeg en artig opplevelse. Som gammel glødende sportsfisker ville jeg ta meg tid til å kikke i bekken som rant ut av vatnet. Da jeg krysset bekken var det flere gytefisk der. Halvkilosfisker! DET var jo artig da.

Jeg hadde kanskje lagt rute feil en plass, og da jeg trodde jeg jeg bare hadde nedover og flatt igjen så måtte jeg jaggu opp en god del høydemetre til. DA var colaen god å ha..pluss ei brødskive og en pust i bakken. Vi vet alle at vi kan få en downperiode og faktisk også bli litt drittlei..... ;) Likevel,- kom meg da opp og kjente det brant i lårene. Endelig gikk det nedover.

Blefjell er et supert område som anbefales. Må være flott for barnefamilier her...og også kunne komme opp på noen fine topper med fantastisk utsikt til Gaustatoppen f.eks. Det ble en flott naturopplevelse for meg,- og også en flott treningstur.

Start date 13.10.2013 09:42
End date 13.10.2013 15:37

Artig

Written by Roger 15.10.2013 23:16

nøyaktig samme bestigninger jeg hadde på turen i 2006. Du la vel merke til Brørsteinane? Du var i hvert fall snublende nær.

Sv: Artig

Written by Atomsilda 16.10.2013 21:11

Pokker...DE glemte jeg helt bort å se etter. Hadde hørt om de. Merkelig jeg ikke så dem da...om jeg var nær dem. Hvor er de nøyaktig ?

• +

Sv: Sv: Artig

Written by Roger 17.10.2013 12:28
        • +

Sv: Sv: Sv: Artig

Written by Atomsilda 17.10.2013 17:24

Det er jo

Written by mortenh 14.10.2013 20:11

mer snø der enn i Jotunheimen nå jo!

Så ut som en fin dag det, og spesielt puslete kan du ikke være, for det gikk jo unna dette.

Sv: Det er jo

Written by Atomsilda 14.10.2013 20:43

He,he....måtte jo teste meg vet du...men liker jo ikke at jeg burde vært enda hvassere ;) Får bare stå på som best jeg kan.