Gárdevárri (10.09.2006)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Gárdevárri (633m) 10.09.2006

Årets første jakttur. Kjørte til Tverrusselva, plana var å sikte oss inn mot Gàrddevàrre, å så la rypene bestemme ruta. Begynte bra, allerede i småskogen rett etter vi gikk fra bilen fløy det opp to skogryper som Tor fikk has på. Vasa oss inn i masse reingjerder til å begynne med, men klarte tilslutt å komme oss opp i sida på Oarje. Vi gikk og vi gikk, tok oss en matpause, og fortsatte å gå og gå... Fint rypeterreng, men ingen ryper. Så to andre jegere: en mann og en rev:)Tilslutt kom vi så nær Gàrddevàrre at vi omdøpte turen fra rypejakt til topptur. Fikk oss ei regnskur og litt skodde siste biten på vei opp, men det letta til vi nådde toppen. Her oppe måtte vi ta runden rundt varden, slik at vi gikk igjennom tre kommuner: Porsanger, Kvalsund og Måsøy. Ble kun et kort opphold her, da det var sterk vind. Hjemturen gikk straka vegen til bilen da iallefall jeg begynte å få vonde føtter... Heller ikke nå så vi ei eneste rype. Uansett, vi hadde en kjempefin tur, bra temperatur og stort sett sol hele dagen:)