Kvamsfjellet (Osterøy 20/23) (13.10.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Osvatnet Parkering (90m)
Endpoint Samme (90m)
Ascents Preikestolen Osterøy (425m) 13.10.2013 12:10
Kvamsfjellet (694m) 13.10.2013 13:40
Visits of other PBEs Osvatnet Parkering (90m) 13.10.2013 10:45

SENSOMMER PÅ OSTERØY

De nye Tyssetrappene fra P-plassen ved Osvatnet
De gamle Tyssetrappene som nå er stengt

Enda en dag med sensommer på Vestlandet. Astrid og jeg kjørte fra Bergen kl 09 over Osterøybroen til Tysse lengst NV på Osterøy. Dagens mål var Kvamsfjellet. Vi parkerte ved kraftstasjonen på SØ siden av Osvatnet (Osvatnet Parkering). En god del andre var ute på tur i samme området denne fine dagen. Turen startet ved Tyssetrappene. Før var det en lang trapp opp parallellt med en rørgate, men denne er nå avstengt. Isteden er det laget to nye trapper og anlagt en meget bra sti som fører opp i et dalsøkk noen hundre meter nord for kraftlinjen. Dette er anbefalt vei til fjells, både mot Høgafjellet og Tyssesetra samt Preikestolen Osterøy. Vi tok av mot venstre mot de to sistnevnte på en langt dårligere, men likevel OK sti og var oppe ved den idyllisk beliggende Tyssesetra etter vel en time.

Tyssestølen nær Preikestolen

Da var vi ganske nær Preikestolen, og gikk bort dit først for å kunne velge returrute fritt. Trigpunktet som er merket av på kartet ligger et lite stykke SV for varden og noen meter lavere - markert med oppmurte steiner.

Preikestolen
Varde og flott utsikt her oppe. GPS ved varden 315059 6725239. Noe av det mer iøyefallende var utsikten mot Husafjellet som er i ferd med å bli utradert av anleggsmaskiner som omdanner det til pukk!

Varden på Preikestolen. Kvamsfjellet i bakgrunnen
Preikestolen på Osterøy. Utsikt vestover

Vi fortsatte mot dagens hovedmål:

Kvamsfjellet
På vei østover kom vi inn på en antydet sti som var merket med en del varder. Vi valgte å følge denne, men fulgte den egentlig litt for langt (eller for kort....). Da vi hadde Kvamsfjellet rett til høyre for oss tok vi av opp et bratt dalsøkk sørover, og fulgte dette opp til 600moh før vi dreide østover mot toppen. Dette gikk i og for seg greitt, men i ettertid ser vi at det hadde vært bedre å ta av mye tidligere direkte mot toppen. Toppen er markert av en varde på GPS 316559 6725104. Dessuten gammelt trigpunkt noen meter mot NV. Pause i ly av en liten fjellvegg under varden i det nydelige høstværet.

Varden på Kvamsfjellet, utsikt mot SV
Kvamsfjellet på Osterøy fra demningen ved Nedre Botnavatnet

På tilbaketuren la vi ruten mer direkte mot dalsøkket vest for Kvamsfjellet og øst for Preikestolen der det skal være en grei rute. Dette gikk bra lenge og var mye lettere enn ruten vi hadde valgt opp. men på 440 moh kom vi inn i vanskelig og ulendt terreng med einerkratt og en lang, 5-6 m bratt fjellvegg som vi ikke fant noen vei ned fra. Vi tullet endel rundt der oppe før vi gikk tilbake mot dalsøkket der vi kom inn på en bra sti som tok oss ned til den gode stien på nordsiden av Nedra Botnavatnet - stien som går inn til gården Tyssebotnen.

Nedra Botnavatnet med gården Tyssebotnen

Vi hadde fått nok av vandring i ulendt terreng for en stund, og satset på å følge den strake landevei på resten av tilbaketuren - nemlig anleggsveien som relativt nylig er laget fra Osvatnet til Nedre Botnavatnet. Denne veien er ikke tegnet inn verken på våre kart eller på GPS kartet, og skulle vise seg å være alt annet enn en strak landevei! Det ble en gedigen, lang og kjedelig omvei på ca. 3 km, som vi gjerne skulle vært foruten. Det hadde helt sikkert vært mye bedre med en mer direkte rute mot startstedet, men det blir etterpåklokskap. Tilbake ved bilen etter en fin tur med endel tidkrevende forviklinger mht rutevalg etter ca. 6 timer (alt for mye!) på tur.