Ordalssåta og Grønlifjellet (12.10.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Grønlifjellet (965m) 12.10.2013
Ordalssåta (1,137m) 12.10.2013

Ordalsåta opp + nabo

Fra Ordalsåta mot Sundbarmsvatnet

Tur i supert høstvær med en kamerat til Kvistseid mot grensen til Seljord. Startet oppe fra Nystaulvatnet øverst i Ordal. Avkjøring hit opp er skiltet inn fra E134 et par kilometer øst for Brunkeberg. Siste del av veien er belagt med bomavgift på 20,-. Til Ordalsåta arrangeres det årlig løp til toppen med stor deltagelse i alle aldergrupper. Det går delvis merket sti til toppen, men surret litt i starten med å finne utgangspunktet som går opp en traktorvei. Løypa er i overkant av 4 kilometer lang med en høydeforskjell på 518 meter. Et riktig flott liten fjelltopp på 1137 meter. Mot nordøst rager naboene Skorve og Hestenutane gigantisk i været, men ellers ser enn nokså lang herfra, med rundskue over store deler av Vest Telemark.

Siden vi startet turen forholdsvis sent på dagen, og brukte god tid på toppen, var det nær på kvelden før vi var nede igjen på traktorveien mot Grønli. Jeg hadde fundert litt på om vi ikke skulle forsøke oss på Grønlifjellet også, en fristende pf 100 topp inne i samme området. Vel og merke fristende for meg, men nokså betydningsløst for min turkompanjong, i sær når kvelden siger på, og toppentusiasmen ikke er like stor som min. Men kort fortalt satte to personer kursen opp mot en ny topp for dagen. Han ene med et stort smil om munnen, han andre med et litt mindre - men med god motivasjon. Innunder toppunktet av Grønlifjellet som kalles Gullnesnuten, ble lyktene tatt i bruk.