Oksen i nydelig høstvær (11.10.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tjoflot (235m)
Endpoint Samme (235m)
Ascents Oksen (1,241m) 11.10.2013 14:20
Visits of other PBEs Oksen fra Tjoflot-parkering (235m) 11.10.2013 11:20
Vindhovden (595m) 11.10.2013 12:18
Vindhovden - Utsikt øst for (780m) 11.10.2013 12:45

HØSTTUR TIL HARDANGER

Praktfulle værmeldinger for helgen - rene sommerværet! Vi har ofte sett opp på Oksen når vi har kjørt gjennom Hardanger, og planlagt et besøk på toppen. I dag var det tid og anledning for å realisere planen. Astrid og jeg kjørte fra Bergen kl 08 og var fremme på Tjoflot på Oksenhalvøyen etter ca. 2.5 timers kjøring. Fulgte smal bygdevei og senere skogsvei opp til Oksen fra Tjoflot-parkering 235 moh. Videre på god traktorveg og senere skogsvei og tydelig sti bratt oppover skråningen til den gamle stølen Vindhovden på ca. 600moh. Stølen ligger fantastisk flott til med vidt utsyn mot Hardangerfjorden sør og vest. Vi brukte ca. 1 time opp hit.

Parkeringsplass 235 moh på Tjoflot
Stølen Vindhovden ovenfor Tjoflot med utsikt vestover Hardangerfjorden
Fin sti opp mot vestryggen på Oksen
Varde med panoramautsikt mot sør (Sørfjorden) og vestover Hardangerfjorden
Bratt opp vestskråningen på Oksen
Astrid og jeg på Oksen - sjelden vi treffer noen som kan ta bilde av begge!

Fortsatte på fin sti i lettgått terreng over Kvernabekken oppover mot vestryggen på Oksen. Kom til en varde ute på kanten mot sør (Vindhovden - Utsikt øst for) med flott utsikt innover Sørfjorden og vestover Hardangerfjorden. Fortsatte halveis opp den bratteste stigningen til 850 moh der vi tok oss en halvtimes matpause og nøt finværet og den flotte utsikten.Vidt utsyn i alle himmelretninger, bl.a. mot Hardangerjøkulen mot NØ og Folgefonni i sør. Fortsatte så opp til toppen av Oksen der vi var oppe kl 1420. Flott varde med turbok på GPS 372581 6704866. Det kom etterhvert mye folk på toppen. Vi talte 16 mennesker utenom oss, mange tilreisende bl.a. fra Tysnes og Voss foruten noen lokale.

Utsikt nordover med Hardangerbroen som ble åpnet i august 2013
Vakre høstfarger på Oksen

Etter en lang pause på toppen retur samme vei til bilen der vi var nede kl 1650 etter en praktfull tur i nydelig høstvær til denne kjente og markante fjelltoppen i Hardanger.

Vestryggen på Oksen. Hardangerfjorden med fergen mellom Kvanndal til høyre og Utne/Kinsarvik