Kveldstur i Midtuntraktene (11.10.2013)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Dyngelandsåsen (196m) 11.10.2013
Helldalssåta (250m) 11.10.2013
Øvsttuntoppen (148m) 11.10.2013

Midtuntraktene

Dagens tur startet med å kjøre opp til den beskjedne toppen Øvsttuntoppen. Denne toppen gav meg assosiasjoner til Festeråsen i Olsvik. Jeg kjørte opp til de øverste husene, parkerte i en lomme og hev camelbacken på ryggen. Jeg visste toppen skulle være i nærheten. Etter å ha gått ca 15 steg startet jeg og jogge. Da jeg så til venstre ved første innkjørsel fikk jeg plutselig øye på den store varden med ansiktet på som jeg kjnte igjen fra bildet. Varden er også kjent som Herr Branntårn. Jeg gikk opp og så etter en stige opp til toppen av den, men det var det ikke. Fikk nøye meg med utsikten fra benken som var plassert rett ved siden av. Jeg løp lett ned til bilen igjen og satte kursen mot Helldalssåta.

Hils på Herr Branntårn på toppen av Øvsttuntoppen.
Skilt og greier

Her fulgte jeg veien som kalles Sanddalsringen opp til de øverste beliggende boligene ved Helldalssåta og fant en parkeringsplass på privat vei. Like ved veien gikk en liten steintrapp opp til en sti som jeg fulgte til toppen av Helldalssåta. Fin topp med 360 graders utsikt. Nå begynte solen og gå ned, men jeg rakk en topp til før jeg måtte hjem til en avtale med noen kompiser.

Den siste toppen jeg skulle ta i dag var Dyngelandsåsen. Jeg løp ned igjen til bilen og kjørte inn Ulsmågvegen og tok av til venstre og inn til boligområdet i Midtunlia der jeg fant en gjesteparkering. Istedet for å streve meg opp til den noe vegeterte toppen i mørket spurte jeg en boende som kom forbi om det gikk en sti i nærheten. Han pekte bort ved et gjerde 20 meter unna. På en eller annen merkelig måte parkerer jeg alltid der stien begynner. Jeg fulgte denne som gikk i sikksakk oppover en stor gresslette for jeg omsider nådde masten på toppen. En fryd og se alle Bergens lys tenne seg nedenfor når himmelen er stjerneklar og horisonten er orange. Jeg stod noen minutter her og nøt det før jeg løp ned stien igjen og satte kursen hjem.