Vått og grått på Flateheia (07.10.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høydalen (195m)
Endpoint Samme (195m)
Ascents Flateheia (571m) 07.10.2013 10:50

IKKE SÅ FLATT TIL FLATEHEIA...

Denne mandagen i skolens høstferie egnet seg i følge Yr.no seg dårlig til fjelltur. Masse nedbør og kraftig vind i fjellet. Det var absolutt ingen stemning for en familietur i Hyllestad. Men Liv Synnøve og jeg hadde lyst på tur uansett værvarsel, og ga oss i vei til Høydalen (Hydalen på kartet) der vi snakket med Arne Høydal om adkomsten til Flateheia. Arne ga oss lov til å kjøre ca. 1 km innover en meget god traktorveg, og å følge denne ganske bratt oppover til vi kom til en lunneplass og bålplass. Derfra skulle vi følge traktor hjulspor videre oppover i terrenget til vi kom opp i åpen tterreng på ca. 450 moh. Flateheia er ikke et veldig vanlig turmål i Hyllestad, men Arne hadde vært der og syntes navnet passet heller dårlig, for det var en god del opp og ned før toppen. Vi starte kl 0940 og fulgte Arnes råd som viste seg å være meget gode. Oppe ved skoggrensen ca 400 moh skremte vi opp 4 hjorter som forsvant nesten lydløst oppover i terrenget. Lukten av hjort var ganske tydelig da vi passerte gjennom området. Vel oppe over tregrensen kom vi inn i tåke og måtte gå mot toppen på GPS-kurs. Oppe på en liten bergnabb som var den klart høyeste i området kl 1050. GPS 301403 6795964 20-30 forskjellig fra PB koordinatene som nå er oppdaterte. Ingen markering på toppen, men det lå noen steiner der som kan ha vært deler av en varde. Jeg bygget opp igjen en liten varde på stedet. Tåkete og så og si ingen utsikt på toppen.

Lunne- og bålplass i Høydalen
Liv Synnøve på Flateheia 572moh

Da vi begynte på nedturen oppdaget vi etter noen minuttter at vi hadde gått i helt feil retning! Så var det å legge om kursen og fotfølge GPS-sporet ned igjen til vi fant igjen stien. Det var faktisk brukbar sti store deler av veien nede i skogen - antagelig en kombinasjon av menneskesti og hjortesti, men det skal ikke mye til å rydde en fullt ut brukbar tursti her. Over skoggrensen kan en gå hvor en vi! Vi var overraskende heldige med været. Det var lite regn, noe kaldt og surt i vinden på toppen, men ekstremt vått i terrenget etter tre dagers nedbør (Ca. 30 mm/døgn), så vi var gjennombløte da vi kom tilbake til bilen etter ca. 2 timers tur.

På vei ned langs den gode traktorvegen i Høydalen
Mye vann i bekker og elver i Høydalen!

Denne toppen tar vi gjerne en tur tilbake til i bedre vær!

Start date 07.10.2013 09:40
End date 07.10.2013 11:52

Missing title

Written by knutsverre 07.10.2013 19:57

Enig Øyvind! Kort rapport kommer. .....

Sv:

Written by Mayhassen 10.10.2013 10:07

Begynte å gå feil vei ja...

• +

Sv: Sv:

Written by knutsverre 10.10.2013 10:58

Missing title

Written by Mayhassen 07.10.2013 19:15

Smaker litt på den overskriften, vått..grått..FLATE..heia. Alltid godt å komme ut uansett er vel motto.