Overnatting og toppsanking i Søndre Land (06.10.2013)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Persvehaugen (618m) 06.10.2013
Skutsæterberget (661m) 06.10.2013
Steinvarden (772m) 06.10.2013
Nord for Fremre Søfferudsætra (575m) 06.10.2013

Det var på tide med en skautur igjen, og Åke og jeg hadde noen skogstopper sør i Søndre Land som vi ikke hadde vært på. Lørdag ettermiddag kjørte vi langt opp i skogen og nesten opp på Persvehaugen. Vi fant en fin kolle hvor bålet ble fyrt opp. Flott stemning å sove under åpen og klar stjernehimmel.

Grilling av pølser og topp stemning.
Et beskjedent morgenbål.

Kl 0600 ble det litt småhustrig for meg så jeg stod opp og fikk lett fyr i glørne fra dagen før. Etter en god frokost gikk vi raskt på Persvehøgda, en passe grei skogstopp og god utsikt.

Persvehaugen.

Fra Persvehaugen gikk vi tilbake til leirplassen, tok med utstyret og gikk til bilen ikke så langt unna. Herfra kjørte vi til neste topp, Tjuvborgen. Ikke mye spennende å fortelle derfra egentlig, men fin natur. Høyeste punkt er ikke på selve Tjuvborgen, men litt lenger sør. Mye elgspor i terrenget og elgjegere flere steder vi kjørte forbi.

Fin natur like ved Tjuvborgen.

Etter litt mer bilkjøring opp en noe tvilsom vei til Okstjernet, gikk vi til dagens fineste topp, Steinvarden. Her er det virkelig trivelig natur og fin utsikt mot Vassfaret. Høyeste punkt ligger i Ringerrike, og ikke Søndre Land.

Steinvarden med utsikt mot Vassfaret.
Spennende natur ned fra Steinvarden.

Dagens siste topp var minst spennende. Her var det bom nede ved veien med skilt: Privat vei, kjøring forbudt. Heldigvis var bonden der, og jeg fikk spurt han om vi kunne kjøre opp. Men nei, det måtte være likt for alle. Egentlig greit nok, men etter litt småprat fikk vi kjøre opp de første 2 km. Vi gikk veien opp fra krysset og opp til høyeste punkt.

Ikke lett å stå i ro her...