Fongen - Selbu og Meråker,121/404 (05.10.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Fongen (1,441m) 05.10.2013
Visits of other PBEs Ramsjøhytta (774m) 04.10.2013
Ramsjøhytta og Fongen Parkering (700m) 04.10.2013

Fulgte skilt mot Ramsjøhytta fra Ås i Tydal. Dette er en bomvei, 60kr, men kan betale m kort. Det er langt å kjøre innover, ca 2 mil. I ett kryss sto det ett treskilt med svak skrift mot Rsmsjøhytta, i de andre kryssene fulgte vi vare hovedveien. Parkeringa ligger ikke i enden av veien, med ved ei lita bu der det er en informasjonsplakat og treskilt med svak skrift mot Ramsjøhytta. Vi brukte litt over en time fra parkeringen inn til hytta, 4,5 km å gå i greit, men litt myrete terreng. Overnatta på hytta før vi gav oss i kast med Fongen neste dag. Det sto skilt ved Ramsjøhytta til Fongen, 8,5 km. Vi fulgte stien mot Schultzhytta til Ramskardtjønna der tok vi opp ryggen mot toppen av Fongen. Det var en del snø å vasse i når vi kom opp i høyden og vi fant etter hvert noen gamle spor i snøen som vi fulgte opp til toppen. Brukte 3,5 timer til toppen, tok ekstra lang tid når vi måtte stampe i snø som vi sank ned i til lårene flere steder. Veldig fin utsikt fra toppen, men vi så uværet nærme seg fra nord, samt at det var kald vind, så det ble ikke noe langt opphold. Gikk samme vei tilbake og brukte til sammen 7 timer t/r inkludert pauser. Tok en middagsrast på hytta før vi gikk tilbake til bilen, ca en times gange, og kjørte hjemover igjen. Signe og Teis var også med på turen:)