Melshovden (04.10.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sørkvinge (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Melshovden (183m) 04.10.2013 13:00
Visits of other PBEs Melshovden p-lomme (35m) 04.10.2013 12:30

REGNVÆRSTUR TIL MELSHOVDEN

På vei mot Sogn og Hyllestad stakk Liv Synnøve, Astrid og jeg oppom denne Opptur Hordaland toppen som ligger fint til på et nes i Austfjorden mellom Søre og Nordre Kvingevågen. Vi tok av mot venstre på E39 like før Eikefettunnelen, og kjørt forbi Dyrdal mot Kvingo i Masfjorden. Vi fant en liten parkeringslomme ca 10 km fra E39 ved vestenden av Sørkvingevatnet. Stien begyner på andre siden av veien, og starten er merket med et rødt og hvitt bånd i et tre. Fulgte stien som er tydelig og godt ryddet, men våt etter regnværet siste døgn. Stien går over en del sva som i dag var glatte, ellers gjennom fint kystterreng med flott utsikt til Sørkvinge- og Nordkvingefjorden.

Parkeringslomme Melshovden
Her begynner stien til Melshovden

Oppe på toppen etter en liten halvtime kl 13. Stor varde med turkasse og bok. Min GPS viste 303023 6738480, men målingene varierte - antagelig pga ustabilt vær. Noe utsikt på toppen, men vått, grått og tåke ute i fjorden. Samme vei tilbake. Da begynte det å regne skikkelig, og vi var våte til skinnet da vi endelig var tilbake ved bilen. Kjekt likevel med et kjøreavbrudd til en liten på-veien-topp som sikkert er flott i bedre vær!