Stigbotthorn-traversen ved Trollstigen (01.10.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Breitinden Sørvest (1,622m) 01.10.2013
Mannen (1,294m) 01.10.2013
Stigbotthornet (1,597m) 01.10.2013
Vestre Stigbotthornet (1,592m) 01.10.2013
Østre Stigbotthornet (1,533m) 01.10.2013
Visits of other PBEs Alnessteinen (930m) 01.10.2013
Siste rest av høstsol på Vestre Stigbotthornet i september.

Stigbotthornet er en av få topper jeg har hatt to bomturer til, men nå skulle den endelig til pers: Parkerte og sov over i bilen på p-lomme like ved Strupen bru nord for Alnesvatnet ved rv 63 Trollstigen. Nydelig kveldssol, og noe utålmodig måtte jeg vente en lang høstnatt på å få starte å gå.

Starta presis kl 9 neste dag i drømmevær, og den noe kjølige morgenvinden avtok raskt i styrke. Gikk straks over broa – hvor det var skiltet mot Stigrøra, og mot Alnesteinen og Mannen, men jeg skulle ingen av disse veiene. Jeg hadde lastet ned et gps-spor til Stigbotthornet som jeg ville følge. Det gjorde jeg også ganske slavisk.

Varding i begynnelsen og opp slake lettgåtte sva med kurs rett mot Vestre Stigbotthornet. Like i underkant av 1100m svingte gps-tracket sørover og all varding forsvant. Jeg fant ikke engang rester av sti, men fulgte likevel tracket rundt sørvesteggen, og i bratt gresslendt terreng noe oppover mot øst. Så svingte det rett opp sørflanken. Kan egentlig ikke skjønne annet enn at man kan gå rett opp fra dalen og videre opp her, om man vil.

Jeg krysset meg nå greit oppover i sola og i varmen, i blant på fast fjell, i blant på grass og noe steinur. Etter hvert helt ut på SV-egga, med fin utsikt ned til Stigrøra. Her var det noe klyving, men enkelt og bare moro. Rester av snø her og der.

Nådde toppen etter 1:40 moderat gange. Herlig utsikt mot Trolltindenes mange spir! Det gjorde godt å få denne toppen i boks, siden jeg har hatt to bomturer på 90-tallet her (opp mot rennene i vestveggen). Var litt skuffet over at dette hornet ikke hadde 100m i pf, så flott som det tar seg ut fra Trollstigen.

Mot Finnan (sentralt i bildet), Bispevatnet, Bispen (og Kongen helt til høyre). I forkant Stigrøra.

Toppegga traverseres
Så begynte berg- og dalbane-traversen av egga mot øst. Først ned og litt opp på en liten knaus, før jeg måtte ned i en sadel - hele tiden med sammenhengende snø i nordflanken - helt til 0,5-1 m fra stupet mot sør, der det var bart. En god grunn til å følge kanten her, altså, men litt slitsomt å være så årvåken hele tiden. Så lett og bredt opp til selve Stigbotthornet, som er 15 m høyere enn vesttoppen. Her var det knapt noen varde, og egga løp smal og elegant egg utover mot sørøst her, og hadde flere punkter som virket vel så høye. Tok noen bilder ytterst på denne egga, og regnet "høyeste punkt her" - i alle fall var det beste utsiktpunktet her.

Var litt spent på om det gikk greit hele veien bort til skaret mot Breitind, eller om snøen og bratte egger skulle skape kluss, må innrømme det. Først bratt - men greit - ned til et skar på 1527m (gps-målt), og opp over en liten topp, som jeg er glad for at jeg gikk oppom. Jammen var dette Østre Stigbotthornet.

Mot den lille østtoppen, og Breitind SV i bakgrunnen. Noe luftig egg her.

Så bar det videre ned til et skar på snaue 1500m. Deretter 135 hm greit opp til Breitinden Sørvest. Ny "fotosession" - Trolltindene er bare rå!

Store Trolltind til venstre, og Trollryggen som høyeste avrundede punkt noe til høyre i bildet.

Jeg tok meg greit helt ned til skaret mot Breitind, før jeg fortsatte nær en kilometer i skrå steinur i retning Mannen. Mot slutten ble det noe bratt, og jeg var et lite øyeblikk redd for å gå meg noe fast, men så løste det seg greit opp. Det lå et helt anlegg med master og bygninger her oppe; meteorologi? I alle fall ikke mobildekning her!

På kanten av Romsdalen
Etter totalt 4 timer på tur nådde jeg Mannen – en artig liten pinakkel helt på kanten av stupet mot Romsdalen. Tok en del bilder her – flott utsikt selvsagt, og utforsket den lille toppen like sør for pinakkelen. Prøvde å klyve helt opp på Mannen, men han var ikke lett å komme opp på. Anbefaler svasko og litt tausikring. Vi snakker om en pinakkel på 5 m, hvorav de første 2,5 er lette å klyve opp. Nådde med hendene nesten opp til toppen, og var fornøyd med det. Har lest i ettertid at denne truer med å rase ut, og da var det kanskje greit ikke å klatre helt opp?!

"Mannen" blir liten foran Breitinden. Trolltindene anes bak til høyre.

Dessuten banket det nå stygt i hodet, og jeg skjønte hvorfor: 1 l vann på 4 timer er for lite, og migrenen var i anmarsj. Måtte komme meg ned og få tak i vann, og fulgte rødmerket sti mot sørvest.

Retur på sti gjennom Alnesdalen
Ganske snart fant jeg vann - herlig! Stien var ganske lettgått, som forventet, og i sola ble dette en riktig koselig retur! Underveis tilbake tok jeg bilder av de ulike toppene på Stigbotthornet fra sør, for dette er en imponerende flanke!

Breitinden sørvest - sett fra sør - en bratt solvendt flanke.

Omtrent rett sør for Stigbotthornet ligger en kjempestein, Alnessteinen. Denne er 6-7 m høy, og var lett å komme opp på. Et lite skilt sto ved denne steinen, som åpenbart er en bit av Stigbotthornet og som i sin tid ramlet ned her.

Så lett på sti tilbake til Alnesvatnet og bilen. Snaut 6,5 t på tur.

På rødmerka sti fra Mannen - gjennom Alnesdalen - og tilbake til rv 63.

Hei!

Written by janyga 04.10.2013 10:36

Flott tur-rapport! Dette var ganske nøyaktig samme tur jeg gikk i 2002, med unntak av at jeg gikk bortom Sørøstre Breitind. Innretningene du så oppe på Mannen er utstyr for å overvåke bevegelser i fjellet. Det er store sprekkdannelser i fjellområdet der oppe, og jeg var selv med i starten på dette prosjektet fra 1999 til 2001.

Fine bilder!

Written by JPV100 03.10.2013 22:37

Ja, dette må ha vore ein flott tur! Eg var sjølv inn til Mannen på mandag, og det var kanskje deg eg såg som hadde parkert ein svart varebil ved Strupen rett før det vart mørkt? Det var eg som hadde den svarte stasjonsvogna som stod rett nedanfor. Du får seie frå neste gong du skal til fjells her oppe, so kan vi kanskje slå følge :)

Sv: Fine bilder!

Written by Olepetter 04.10.2013 09:01

Stemmer. Husker stasjonsvogna også. Ja, jeg sier gjerne i fra neste gang, og ser at du bor i området, midt i smørøyet! Romsdalen og Åndalsnes er mitt "fødested" med tanke på tinderangling, så jeg har et nesten religiøst forhold til mange av fjella her.

• +

Sv: Sv: Fine bilder!

Written by JPV100 04.10.2013 09:45

Flott tur!

Written by Atomsilda 03.10.2013 20:55

Gratulerer med en topp tur og flotte bilder. Litt seint å si nå at jeg burde reist... ;) Håper vi får sjansen igjen!

Sv: Flott tur!

Written by Olepetter 03.10.2013 21:08

Jeg drar gjerne dit igjen, så det må da vel bli en råd med det i 2014?

• +

Sv: Sv: Flott tur!

Written by Øyvindbr 04.10.2013 11:10

Sv: Flott tur!

Written by Garm 03.10.2013 22:10

Vel Jørn, ein skal vel egentleg ikkje seie kva var det eg sa, men: Kva var det eg sa? :)

Bra rapport og fine foto Ole-Petter. :)