Ytterst i Sognefjorden – Risnesnipa og Krakhellenipa (27.09.2013)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Krakhellenipa (568m) 27.09.2013
Risnesnipa (776m) 27.09.2013

I en lengre periode har jeg vært fristet til å få gjort unna alle kommunetoppene i Stølsheimen på én helg. Siden dette består av relativt sære og smått langdryge turer regnet jeg ikke å få med meg noen turpartnere. Da regnet jeg ikke med min nye klassekamerat Rasmus fra Danmark. Rasmus er tidligere dansk mester i orientering og har et vanvittig maskineri, i tillegg har vi ganske like interesser og han så på dette som fin motbakketrening. Siden han var så gira plusset jeg på med fredagen slik at vi kunne få gått de to kommunetoppene ute ved Solund.

Risnesnipa i Hyllestad

I bakkene opp fra Hovland. Rasmus skuer innover Lifjorden.

I 9-tida reiste vi fra Sogndal og utover langs fjorden. Etter et par timers kjøring ankom vi Hyllestad kommune hvor raidets første topp skulle til pers, nemlig Lifjell/Risnesnipa. Dette fjellet reiser seg majestetisk opp fra sjøen med sitt mektige sørstup. Spesielt imponerende er jo Gygrekjeften som ligger noen kilometer lenger øst, men denne toppen er dessverre for lav til at vi gidder å besøke den i denne omgang. Fulgte beskrivelsen til min far («aask») som var her tidligere i år. Parkerte ved Hovland og med lett pakning fulgte vi skilting mot Hovlandsstien. Litt vanskelig å finne tråkket i starten langs innmarka, men den er merket med røde sløyfer.

Været var upåklagelig og temperaturen var behagelig for aktive fotturer. Praten gikk lett oppover bakkene, så lenge tempoet ikke ble altfor høyt. Stien var stort sett grei å følge helt til vi kom opp på platået. Herfra fulgte vi varder som førte til sørstupet på Risnesnipa. Siden vi skulle til 777-toppen måtte vi forlate vardinga etter brattbakken ved 700-meterskota. En del svaberg og småkupert terreng her oppe. Nådde toppen etter en drøy time. Fantastisk utsikt herfra! Liker kontrasten med storhavet i vest og fjorder og brekledte fjell i øst/nord. Ble en del fotografering før vi returnerte samme vei. Nede ved bilen var det en koselig hund som veldig gjerne hadde lyst på lunsjen vår. Turen tok rundt 2,5 timer.
Lite panorama fra toppen av Risnesnipa.
Fjellsprell på Risnesnipa.
Fjellglede på Risnesnipa!

Krakhellenipa i Solund

Tok ferga fra Rysjedalsvika og ut til Krakhella. Så på klokka at vi hadde bare tida av veien dersom vi skulle rekke neste ferge til fastlandet etter turen. Kjørte vestover og parkerte i en lomme ved høyresvingen før Kvernhusvatnet. Herfra går det en liten sti til Krakhellenipa som er Solund sin høyeste topp. Litt myrete her og der så vanntett fottøy kan anbefales. Det gjelder å følge med på hvor stien går, for den er ikke like tydelig over alt. Stien svinger etter hvert sørover og opp et skar før det flater ut og dreier østover til toppen. Mange fine og potensielle muligheter for tradklatring her!

Oppover mot Krakhellenipa. Stilige klipper!
I kneikene med Alden bak til venstre.
Rasmus er oppe på platået på Vetefjellet.

Fra toppen fikk vi en fin solnedgang ute i havet som skapte en nydelig atmosfære over skjærgården. På grunn av ferga ble vi ikke lenge før vi returnerte tilbake mot bilen. Presterte å gå feil da vi var kommet ned i skogen igjen. Det endte med en ekstra sløyfte mot nord og en del stress. Klarte også å forstue høyre stortå i alt hastverket. Ankom bilen etter rundt 1t 45min på tur, og vi rakk heldigvis ferga til Rutledal. Slo opp teltet ved Kringla for å lade opp til turen neste dag mot Svadfjellet.