Sandnestindene - Fræna og Eide pf100 komplett (29.09.2013)

Written by janyga (Jan Arne Nygaard) GSM

Trolltindan øst (847m) 29.09.2013
Trolltinden (887m) 29.09.2013
Visits of other PBEs Trollkyrkja (484m) 29.09.2013

En tinderanglingsklassiker som ble gjennomført fra Nås til Trollkyrkjeparkeringen i litt grått høstvær, med litt duskregn nå og da.

Anne Marit stilte som sjåfør. En bil ble parkert på parkeringen til Trollkyrkja, så kjørte hun meg til Nås. Der startet turen opp skogsvegen i Gunnadalen, jeg tok av ved skilt til Snipa, men hadde kanskje kommet like fort opp på vegen som går nesten helt opp til Snipa.

Deretter kommer tindene på rekke og rad bortover. Blåfjellet, som var den eneste toppen jeg manglet i både Fræna og Eide pf 100, er omtrent midt i rekken. Litt morsom klyving opp til Trolltindan. Her gikk turen også ut til Bryntinden. Like morsom klyving ned fra Trolltindan.

Etter Trolltindan vest bestemte jeg meg for å ta de 200 høydemetrene ned for å gå på en ganske beskjeden topp nede på eggen. Toppen har på økonomisk kartverk det ikke så beskjedne navnet Stortinden. Her var det ingen varde, så jeg satte opp en liten en. Kanskje er jeg førstebestiger :-) :-)

Etter samme retur (avstikkeren tok ca 50 min) gikk turen ned til Trollkyrkja, og etter drøye seks timer var jeg nede ved bilen som var parkert tidligere på dagen.

På Snipa øst - utsikt mot Stortussen, Sørtussen og Kvannfjellet
På Snipa - ryggen videre mot Blåfjellet og Stordalstinden
Blåfjellet sett fra Hældalstinden
Fornøyd tinderangler på Blåfjellet, med komplett pf 100 i Fræna og Eide i boks
Utsikt tilbake mot Blåfjellet og Snipa fra Stordalstinden
Litt morsom klyving opp til Trolltindan
Stordalstind og Blåfjellet fra Trolltindan
På Bryntinden
Ned fra Trolltindan
Trolltindan fra Trolltindan vest (Tverrfjellet)
På veg ned mot Stortinden
Min nye lille varde på Stortinden, utsikt mot Farstad, Stemshesten og Melen

Hei

Written by repelo 30.09.2013 10:01

Gratulerer med fullførte lister! Du ligger ikke på latsiden du heller. Synd det ikke blir noe birk på deg til vinteren så jeg kunne fått revansje for det smertefulle tapet på Skåla!

Sv: Hei

Written by janyga 01.10.2013 09:51

Takk! Kanskje jeg burde debutere i Troll til vinteren? Skulle hatt med meg det løpet også en eller annen gang. Da blir revansje-sjansen stor :-)