Rødsfjellet (29.09.2013)

Written by MorsEngel

Ascents Rødsfjellet (526m) 29.09.2013

Kjempefin tur :-) kan anbefales!!!
Man kjører ca 1 mil inn Hegglandsdalen,fra Os, der man kommer til et treskilt på venstre side av veien. Ikke gode parkeringsmuligheter, bare plass til 2 biler.
Fikk "traktorveien" innover til skilting til Rødsfjellet kom til syne.
Fulgte hvit løype opp, og rød løype ned - begge løypene er godt merket.
1 time og 45 minutter opp, i rolig turtempo. Litt usikker på tiden ned, da vi satt en stund på toppen, men brukte ca 3 timer tur/retur :-)
Litt myrete enkelte steder, og anbefaler vanntette sko.
En vakker utsikt møtte oss på toppen, der man kan se otover og over til så mange fjelltopper. I det fjerne skimter man Ulriken, noe så varmer et bergenshjerte.
Sent på året, som f.eks i dag anbefales lue/pannebånd, sjal e.l og gjerne et par tynne hansker. Blåsete en del på toppen, til tross for strålende vær forøvrig.
Ta gjerne med de eldste ungene, niste, kaffe og en tursjokolade; det er flott å sitte der oppe på toppen :-D