Topper ved Samariaravinen (07.05.2013)

Written by toch (Tor Christiansen)

Start point Xyloskalo (1,231m)
Endpoint Xyloskalo (1,248m)
Ascents Gingilos (1,983m) 07.05.2013
Volakias (2,116m) 07.05.2013

Årets sydentur med familien ble i år gjennomført tidlig i mai, og destinasjonen var som flere ganger tidligere, Platanias på Kreta. Som vanlig har jeg avtale om at jeg kan sette av minst en dag til en egotripp på en fjelltopp. Ettersom jeg allerede hadde vært på de 2 høyeste toppene på Kreta, måtte jeg gjøre litt "research" for å finne en ny topp. Valget falt i utgangspunktet på Gingilos, som er en av de mest besøkte toppene på Kreta. Den er registret med en høyde på 2080m. Det viste seg at den også har en nabotopp, som var litt høyere, og naturlig å ta med seg når en først var i området.

Volakias til venstre, og Gingilos til høyre

Jeg kom litt sent i gang fra morgenen av, og fikk ikke hentet leiebilen før ca. kl. 10:00. Etter ca. 1,5t kjøring på delvis dårlige og kronglete veier (noe pga. veiarbeid), var jeg framme.

Turen starter på samme plass som inngangen til Samariaravinen. Men isteden for å "stupe" ned i en ravinen, følges en sti til høyre skiltet Gingilos. Det er en tydelig sti som går forbi en kafeteria, og videre relativt bratt opp en fjellrygg, før den runder inn høyt opp i dalen som stuper ned i Samariaravinen. Her går stien litt nedover, og en passerer noen flotte fjellformasjoner som du nærmest går igjennom. Innerst i dalen går stien i sikksakk bratt opp til fjellryggen på selve Gingilos (ca. 1700m). Opp til dette punktet er stien tydelig og lettgått, og jeg så relativt mange personer både på tur opp og ned. Mange snur her, da ruta videre mot toppen er litt mere krevende (absolutt ikke terreng for sandaler lengre).

Stien går mellom noen flotte steinformasjoner
Stien går gjennom dette "hullet"

Den siste delen til toppen av Gingilos gikk jeg alene. Men på toppen, som er avrundet, traff jeg på en gjeng fra Belgia. Gingilos har også en topp til som så litt høyere ut (nordtoppen). Mens jeg tok en lunsjpause, begynte de andre å gå mot den andre toppen. Jeg drøyde ca. 5 min. før jeg gikk samme vei. For å komme opp på denne toppen, må en drive med lett klyving opp og forbi store kampesteiner. Ruta opp er relativt lett å følge, da den er godt merket. Denne toppen er noe luftigere, og min GPS sa at høyden var 1973m, ca. 6 m høyere enn den andre toppen. Ettersom all informasjon sier at den skal være 2080m, antok jeg at GPS'en var dårlig kalibrert. Imidlertid syntes jeg at neste topp (Volakias) så betydelig høyere ut en de knappe 40 ekstra høydemeter den følgelig skulle ha. Vel vel..... Eneste vei videre er tilbake samme vei forbi den første toppen, og runde ned på baksiden. Her må en ned en bratt skråning som er noe kronglete, med mye løs sten. Så her var det bare å ta det rolig.

På baksiden av Gingilos og videre opp mot Volakias, er det en helt annen steintype som er noe mere krevende å gå på (løsere). Det er heller ingen tydelig sti videre, så denne toppen er nok langt mindre besøkt. Jeg så ingen personer på denne delen av turen. Jeg startet med å følge ryggen opp på den andre siden. Jeg kom til et litt bratt parti som jeg måtte forsere ved å klyve. På nedturen fant jeg ut at det hadde vært enklere å dreie til venstre rett under klyvepartiet (fant en slags sti på nedfarten). Volakias er noe tyngre å bestige enn Gingilos, men en blir belønnet med en relativt luftig og flott topp med en utsikt som hever seg godt over nabotoppen.

Flott utkikkspunkt fra toppen av Volakias. Synd det var disig denne dagen
Sydtoppen av Volakias, som jeg fryktet var høyere

GPS'en min sa 2106m (altså 10m lavere enn på kartet). Ut fra dette kan jeg anta at høyden på Ginglios er ca. 1980m. Dvs. at Grekerne har "skrytet" på seg 100m på denne toppen, kanskje for at en av de mest besøkte toppene skal være over 2000m? Noe merkelig at det skal være så stort høydeavvik. Fra toppen av Volakias er det ingen tvil om at ca. 140m høydeforskjell er mere korrekt en 40m.

Litt overraskende oppdaget jeg at også Volakias har en topp til (sørtoppen). Denne så faktisk litt høyere ut, og da var det ingen vei utenom. Hadde ikke innstilt meg på dette, men begynte å gå langs ryggen mot nabotoppen. Etter å ha gått ca. 40 kronglete høydemeter ned, så jeg at det ville ta tid å nå den andre toppen, minst en time ekstra tur retur. Ettersom jeg hadde startet sent, begynte dagen å renne ut. Og jeg var ikke interessert i å risikere å gå i mørket i ukjent terreng. Dessuten kunne jeg risikere å ikke å få levert bilen innen avtalt tidspunkt. Derfor endte det med at jeg snudde uten å nå sørtoppen, og redd for at jeg egentlig ikke hadde vært på det høyeste punktet på Volakias. Ingen god følelse.

På returen fant jeg etter hvert en slags sti ned fra Volakias. For å passere Gingilos, kan en gå langs en bratt skråning på vestsiden av toppen for å slippe unna med færre høydemeter. Her hadde jeg lest en turrapport i forkant at det var relativt krevende å passere denne skråningen. Imidlertid opplevde jeg at dette gikk greit, men hvis en går litt feil her, kan en rote en god del. På den andre siden kom jeg etter hvert inn på ruta som jeg gikk opp til Gingilos.

Var rimelig sliten da jeg kom ned igjen etter ca. 7 timer. Jeg vil faktisk beskrive turen som litt krevende, selv om det ikke er noen utfordrende partier som skal passeres.

I etterkant fant jeg en turbeskrivelse der de hadde vært på begge topp-punktene på Volakias. De hadde også med seg GPS, og kunne bekrefte at sørtoppen var ca. 10m lavere enn nordtoppen. Det var en lettelse å kunne få bekreftelse på at en hadde vært på det høyeste punktet, men det irriterte meg litt at ikke dagen ble bedre utnyttet fra morgenen av, slik at jeg kunne hatt tid til å ta med meg sydtoppen også.

Når det gjelder høyden på Gingilos, er det ingen tvil om at eksisterende informasjon om dette er feil. Ettersom jeg ikke kalibrerte GPS'en før start, må jeg ta utgangspunkt i topp-punktet på Volakias, og der viste min GPS 2106m, altså 10m lavere enn beskrevet høyde. På Gingilos målte jeg 1973m, og hvis jeg legger på 10m blir toppen 1983m. GPS tracket mitt viser også et avvik på ca. 20 høydemeter mellom startpunkt og sluttpunkt på turen, selv om dette omtrent skal være på samme plass. Så jeg stoler derfor ikke helt på mine verdier når det gjelder høyden på Gingilos. Det samme gjelder når jeg anslår primærfaktoren til Ginglios å være ca. 130m.

Kommentar til GPS-tracket som jeg har lagt ut:
Det kan ser ut til at nordtoppen av Gingilos ikke vises på Google sitt kartgrunnlag.