Østre Åsnes (27.09.2013)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Elgklinten (634m) 27.09.2013
Gjesåsberget (328m) 27.09.2013
Heberget Øst (565m) 27.09.2013
Heiberget (605m) 27.09.2013
Lindberget (603m) 27.09.2013
Rogberget (554m) 27.09.2013
Storberget (552m) 27.09.2013
Stormoldberget (515m) 27.09.2013

Dagen startet med å levere gutta på skola sånn ca 0900. Etter det så gikk turen til Heberg. Merkelig nok så står det sørøst for Heberg. Men jaja.. Kjørte inn ved Gjesåssjøen. Her må man betale 20 kr for bom. Men når det ikke er noen lapper i kassa, så blir det null inntekt..;) Ved veienden gikk jeg ca 1 km opp. Grei skurring opp og ned. Elg ble også sett. Jakta har ikke starta på elg enda her så..

Toppen av Heberg
Gjesåssjøen sett fra Heberg

Neste stopp var Gjesåsberget. Kjørte opp en traktorsti, og gikk de siste hundre metrene..

Storberget ble det litt skurring. Her var det en bom som var låst, så da var det bare å bite i det sure eplet å gå. Det gikk på skrått oppover, så her var det bare å bruke gps, da jeg ikke fant noen god sti.
Nede igjen møtte jeg på en skogeier som lurte på om jeg var ute på jakt.. Neida. Prøvde å forklare han hva jeg drev med. Vet ikke om det gikk helt inn men... Han roa da seg ned da han fant ut at jeg ikke hadde med skytevåpen.

Rogberget ble en litt annen utfordring. Hadde ikke tenkt at den var så bratt på det korteste, så her jeg gikk jeg tilslutt opp fra nordvest-siden. Gikk bratt opp her også men ikke så bratt at det var ille. Ned igjen rimelig greit. Så også haukugle på jakt her.

Utsikt fra Rogberget mot vest.

Linberget var neste stopp. Her var det bare å kjøre opp, så det var igjen 400 meter.Fort og greit, opp og ned.

Digerholtet tok jeg den korteste veien opp fra nordsiden. Var en skogsmaskinvei et lite stykke opp. Var greit å gå opp og ned.

Når jeg nå var ferdig i Kynndalen, så lurte jeg litt på hvor jeg skulle neste. Valget falt på Elgklinten.Er vell Åsnes høyeste topp om jeg husker riktig i farta.. Her var det egentlig å gå grensa opp, og følge finnskogleden. Enkelt og greit.

Elgklinten sett fra nord. Grensegata og finnskogleden går her.
Grensegata fra Elgklinten og sørover. Og Finnskogleden.

Da var jeg egentlig ferdig trodde jeg.. Men i og med at jeg fortsatt hadde igjen litt dagslys, så ble også sidetoppen Heiberg tatt med. Her kunne man også gå Finnskogleden.

Men nå begynte det å gå mot kveld, og det var ikke mye dagslys igjen.. Så da ble dagen avsluttet med det, og snuta ble vendt hjemmover.

Fin dag, med mye godt slit. Og mye kalorier brent.