Loppebolegge og liste-countdown (24.09.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Loppebolegge (1,444m) 24.09.2013
Jotunblikk fra toppen

Etter Rankonøse på morgenen ble været riktig så fint, og jeg hadde nå lock-on på slutten av Valdres pf>100 lista mi. Kjørte derfor til Tyin og parkerte 200 m før Målnesbekken. Grei p-lomme her.

Gikk hardt ut og angrep ganske snart motbakkene og krattet med dødsforakt. Måtte slå av litt på tempoet ganske snart, men framdriften var god oppe på flatene ved Målnestjernet. Dette er ganske lett terreng; noe stein her og der, men stort sett lettgått. Nådde Loppebolegge på akkurat timen, med fin utsikt inn i den snødekte heimen, der blant annet Morten H og Øyvind Br drev på oppi Austanbotntinden.

Utsikt mot sørøst i vakkert høstvær.

Fant en bedre trase tilbake til bilen, som anbefales sommerstid - se gps-spor. På slutten, ned krattet, kom jeg jammen over en sti som går opp her. Æsj, den skulle jeg ha kjent til tidligere!
Her er gps-punkt for stien: 32 V 459056 6793356 på 1150moh.
Den starter bak NEST SISTE hytta ved veien her (per 2013 i alle fall).

2 t på tur

Stivalget mitt NED anbefales på veien opp! Men i nederste del må en heller finne stien!