Barnas Turlag Leirvassbu (10.08.2013)  4

Visits of other PBEs Dumdalsgrottene (1,050m) 10.08.2013
Dumdalsgrottene G2 (1,030m) 10.08.2013
Leirvassbu (1,410m) 10.08.2013
En gjeng flinke barn på toppen av Kyrkja i "grisevær".

Familiehelgesamling

Etter at vi hadde sommerens festvær helga rundt 10.08 i 2012, fant jeg ut at denne helga kunne være grei å satse på for sommerens helgesamling med Barnas Turlag. Leirvassbu ble valgt som mål og selvsagt var ikke været like bra to år på rad.

Klare for tur utenfor Leirvassbu.

Vi møttes utenfor Leirvassbu ved titiden på lørdagen. Været skulle bedres utover dagen, men foreløpig var det ganske kjipt og grått.
Vi var 18 store og små som begynte å gå mot Kyrkja og på vei opp opplevde vi mest tåke og regn men også et par korte solgløtt.

Fuktig pause med et forbigående glimt av toppen bakenfor.

I dette været på de såpeglatte steinene ble det mer krevende enn vi hadde håpet på og ikke alle ble med til topps. Det var for øvrig stor trafikk på toppen i forbindelse med at det ble holdt en vielse der rett før vi kom opp, så deler av ruta var fiksert med faste tau og ganske mye opplegg.

14 av oss kom til topps, men utsikten manglet. Det var heller vind og regn og tåke som var vårt selskap, så oppholdet ble heller kortvarig.

Returen la vi ned en alternativ rute som ikke viste seg å være bare bare. Vi havnet ei en dugelig grov steinrøys. Dette kom på toppen av straffen vi fikk ved at været slo om en snau time etter vi var på toppen. Ikke akkurat terningkast seks og innertier denne dagen, men det finnes slike dager også.

På vei ned igjen. Da klarnet det selvsagt opp.

Noen familier slo opp telt mens andre lå i peisestua. For en del av barna ble det full fart på dansegulvet på Leirvassbu til ganske så sent, på mange måter like morsomt det som selve turen tipper jeg.

Litt ablegøyer for fotografen om kvelden.

Dumdalsgrottene

Dagen etter var ikke værmeldingene spesielt lystige. Av mine forslag var det et besøk til Dumdalsgrottene som fikk størst tilslutning, så vi kjørte ut ditt og gikk på oppdagelsesferd i grotte G2. Dette var en meget spennende og litt annerledes opplevelse for barna. Flere av dem gikk gjennom det meste av systemet i G2, en ganske lang tur under jorden.

Vi nærmer oss utgangen på G2.