Tøff tur i Rondane (21.09.2013)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Straumbu (712m)
Endpoint Straumbu (704m)
Ascents Vest for Rondvasshøgde Sentraltopp (1,844m) 21.09.2013
Storronden (2,138m) 21.09.2013
Nord for Storronden (2,070m) 21.09.2013
Sørøst for Storronden (1,951m) 21.09.2013

Det ble igjen Rondane som ble turmål denne dagen. Roar Busk (Busken) tok kontakt på torsdag og ønsket å komme seg på tur igjen. Han hadde forholdsvis ambisiøse planer med å gå fra Straumbu og opp Nordryggen på Storronden. Derfra ned mot Vinjeronder og så avslutte med Rondslottet for så å komme seg ned i Langglupdalen og ned til Straumbu. En tur med mange seige høydemetre og ca 27km. Jeg klarte å overtale Gitte og Kåre til å bli med og vi var overlykkelige på det fantastiske været vi hadde da vi dro fra Straumbu kl 08.30

Vi gikk radig innover og kastet oss over noen deilige fete blåbær innover dalen....dette var en eventyrdag!! MEN...så så vi skyene som kom raskt fra vest...men trodde jo dette bare var forbigående.....men det skulle ta lang tid før vi igjen så blå himmel....

Vi brukte ca 2t25min til der stien krysser elva for å gå videre opp på Rondslottet. Herfra ble det "offroad" videre for oss. Det ble en seig og tøff tur opp mot Storronden. "Busken" hadde nå vært smart og tatt med seg staver. DET var fornuftig i dag når vi møtte snødekt ur på rundt 1500 moh. Straffen var at han stort sett måtte gå først ;) Det var ikke veldig mye snø, men hjelp av staver var nok kjekt. Været ble verre og verre. Vinden økte og det ble omtrent null sikt. Kåre ble mør og skjelvende i beina mot toppen, og vi skjønte at planene måtte forandres.
Ifølge "Bibelen" så var det et grønt punkt der oppe, og dette var definitivt GULT denne dagen med 20cm løs snø. Det var smalt og luftig og Kåre og Gitte ble nok rimelig overrasket...og litt sjokka over dette. Busken og jeg loset dem trygt over, men det var iallefall et riktig ekkelt punkt på dette føret. Tøft av Gitte...hun klager aldri!! Står på....sterk og tøff. Det så bratt ut på andre sida, men dette løste seg veldig greit da vi kom innpå. Ingen problemer.

Det gikk så greit opp mot varden...på slitne bein. En liten rådslagning der oppe endte med at vi droppet videre planer om Rondslottet. Vi ville gå ned i dalen,Illmanndalen, mot Bjørnhollia. Jeg ville riktignok ha med meg noen sære topper på ryggen før vi satte kursen rett ned i dalen. Dessverre fortsatt nær null sikt. Etter vi var kommet ned på ca 1500 moh ned i dalsiden skjedde det noe igjen med været. Det lettet opp....og vi forbannet alt og alle.... Snakk om uflaks. Vel...det er vel ikke akkurat første gangen vi har opplevd det....men nå er det snart nok....Den glatte ura ned mot dalen er nok den mest skumle ura jeg har gått i. Den fuktige snøen på og mellom steiner var årsaken til det.

Dalen nedover mot Bjørnhollia er seig og kjedelig. Jeg skjønner ikke folk som går fra hytte til hytte nede i slike daler....Du verden så stusselig i forhold til en travers over toppene....Men vi er nå forskjellige...Jeg er jo egentlig blitt en "Lyngsubber" selv iflg enkelte ;) men slike turer nede i lange kjedelige daler kan ikke anbefales til en tindebestiger. Kjiipt å komme ned til Bjørhollia å måtte gå ytterligere kilometer istedet for å ta seg en øl...eller vin...middag der nede.

Takker alle for en seig tur med godt humør tross at våre drømmer ble knust denne dagen.
Takk spesielt til "Busken" for sporsetter de fleste steder.

GPS viser 1900 høydemetre, men det må vel være feil...ca 1400-1500 må vel være riktigere....tror jeg...

Start date 21.09.2013 08:33
End date 21.09.2013 19:59

Ikke så ille, vel?

Written by Busken 22.09.2013 15:28

Jeg vil også oppjustere til terningkast 4. Snøen var kram nok til at den stedvis var til nytte i løs rondeur. Overraskende lite skrubbsår på anklene... 1900 høydemeter må vel være fra sofaen på Gjøvik?

Angåande skotøyet...

Written by boven 22.09.2013 18:46

Ja desse har Lise slitt ut eit par av og, det blir aldri kjøpt slike sko igjen til full pris. Elendig kvalitet, spesielt rundt tåpartiet.

Sv: Angåande skotøyet...

Written by Atomsilda 22.09.2013 20:04
        • +

Sv: Sv: Angåande skotøyet...

Written by Garm 22.09.2013 22:09

Sv: Angåande skotøyet...

Written by knutsverre 22.09.2013 22:22
        • +

Sv: Sv: Angåande skotøyet...

Written by Atomsilda 23.09.2013 20:13

Written by boven 25.09.2013 18:04

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv:Sv: Ang

Written by Atomsilda 25.09.2013 18:34

Jaja, hva var det jeg sa :)

Written by mortenh 22.09.2013 12:41

Men du fikk da noen nydelige høststemninger. Basert på bildene ville jeg gitt mer enn terningkast 3 :) Men det var vel en del kjedelig steinrutsjing som ikke kommer frem på bildene tipper jeg.

Sv: Jaja, hva var det jeg sa :

Written by Atomsilda 22.09.2013 16:46

Til dere begge...var svært i tvil om dette terningkastet. Hadde faktisk tenkt å gi 4 pga at ura som Morten advarte om,- så vi lite til pga snøen. Den kom imidlertid først på nedstigningen til Illmandalen...til gangs. Føler at når utsikten uteblir fullstendig på toppen,- så kan jeg forsvare en treer ;) ;) Når det gjelder antall høydemetre har jeg kommentert dette i rapporten til slutt. Lurer også på hvorfor to GPSér viser forskjellig lengde på turen. Noen kommentarer til det?