Fjelltur fra Dalseter (21.09.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Dalseter, Peer Gynt bommen (940m)
Endpoint Dalseter Peer Gynt bommen (940m)
Ascents Grytingshøa (1,371m) 21.09.2013
Ruten (1,516m) 21.09.2013
Sprenpiggen (1,329m) 21.09.2013
Storslåkampen (1,428m) 21.09.2013
Svarttjønnhøgda (1,204m) 21.09.2013

Hans Thorvald og jeg kjørte hjemmefra etter fjøsstellet og en solid frokost, til Dalseter. Parkerte rett før bommen på Peer Gyntveien. Samtidig med oss parkerte Bjørn Kleiven fra Svatsum med følge, og vi gikk først et stykke sammen med dem på veien inn mot Lohaugen. etter å ha passert rett opp for Lohaugen! gikk vi på god sti til toppen på Sprenpiggen. Deretter først en kilometer tilbake på stien, og derfra videre mot Grytingshøa. Her tok vi litt feil retning i villnisset, og havnet etterhvert like nord for Svarttjønnene. Gikk så over høgdedraget nord for Svarttjønnene, som jeg har valgt å kalle Svarttjønnhøgda (1204moh). Fant tilbake på stien vi skulle gått, denne var vanskelig å følge, men fulgte den delvis til vi kom inntil Heståa. Heståa er det fjerneste tilløp til Jøra, elva gjennom Vestre Gausdal. Gikk over Heståa ved et lite tjern, og deretter slakt opp lia til Grytingshøgda, hvor toppunktet ifølge kartet ligger like sør for grensa mellom Fronskommunene. Fra Grytingshøa gikk vi videre til Storslåkampen. Herfra hadde vi tenkt å gå ned til Håkon den 7.s hytte, men droppet dette og gikk strake veien over til Ruten. På toppen var det flere folk, deriblant fotografen Gunnar Henriksen fra Follebu med kone. Det var kaldt og surt på toppunktene, men nå hadde uværet mot Jotunheimen lettet, og vi fikk lott utsyn mot flere av de kjent og kjære Jotuntopper. På tur ned igjen mot Dalseter var særlig Nautgardstind som lå badet i snø og sol, et flott skue.
Gikk tilsammen 22 km og brukte 5 timer og 20 minutter.