Barlindåsen - Ekstremtur i lave høyder (23.12.2010)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Barlindåsen (192m) 23.12.2010

Plump og vassing

Sleit litt med å finne noe vetog parkering for denne turen, men endte opp i ei lomme ved avkjørselen til Blue Pearl steinbrudd.

Typisk gjør man noen dumme, men lærerike veivalg, når man ikke er kjent. Siktet meg inn på å krysse Langvannet, men det ble en mer spennende affære enn planlagt siden jeg gikk gjennom og plumpet i vannkanten. Hadde bare noen lette turjoggesko og klissvåte føtter i tosifret minusgradetall var ingen god turstart. Jeg vurderte å snu, men trodde turen skulle bli kort, så jeg fortsatte.

Over Langevannet ble sporene mine stadig vekk fylt av overvann, så jeg begynte etter hvert å løpe for ikke å bli stående for lenge i hvert trinn.

Prøvde en oppgang fra vannet, men ble stoppet av bratt terreng. Neste oppgang havnet jeg feil og opp i et steinbrudd, men kom meg omsider inn på opprinnelig trase.

Videre var det en fin tur, men ganske dyp løssnø. Litt bratt basking opp det siste stykket til topps.

Herlig utsikt over frosset skjærgårdslandskap i ettermiddagssola.

Returen la jeg på grusveier (går grusvei helt inntil foten av fjellet selv om dette ikke er merket av på kartet ut til steinbruddet og bilen.

Kollene er ikke høye her ute i Brunlanes, men jammen er det krevende og uveisomt terreng!!!

Kart med ca. inntegnet rute jeg gikk.

Kjenner til det...

Written by 500fjell 25.12.2010 15:33

Hehe, som kommunetoppsamler kjenner jeg godt til slike turer der man må tørre å satse på egne veivalg, men gjør man feil blir selv små koller utfordrende. Kratting, dyp snø og klatring opp småskrenter er noe jeg har opplevd mange ganger. Artig å lese om denne turen! :)