Sandfloegga i nydelig høstvær (20.09.2013)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Valldalen Parkering (772m)
Endpoint Samme (758m)
Ascents Sandfloegga (1,721m) 20.09.2013 15:15
Visits of other PBEs Hardangervidda nasjonalpark (500m) 20.09.2013
Valldalen Parkering (760m) 20.09.2013 08:45
Middalsbu (858m) 20.09.2013 09:20

HØST OG VINTER PÅ SANDFLOEGGA

Parkeringen i Valldalen. Med nøkkel til hengelåsen kan man kjøre 2 km videre til Middalsbu
Bro øst for Middalsbu. Velg stien mot høyre til Sandfloegga!

Etter å ha "snust" på denne toppen ved flere tidligere anledninger var dagen endelig kommet for et seriøst forsøk på bestigning av Odda sin kommunetopp som ligger på Hardangervidda, og som regnes som den høyeste toppen på selve vidda.
Astrid og jeg kjørte fra hytten på Mjølfjell kvelden i forveien, og overnattet i Røldal. Værmeldingene for denne dagen var perfekte med sol og lite vind, men en viss usikkerhet om snøforholdene i høyden. Vi startet fra Valldalen Parkering kl 0845 og fulgte god grusvei nesten helt frem til den selvbetjente DNT hytten Middalsbu. Mange biler hadde parkert før og ved Middalsbu, de må ha hatt nøkkel til kjettingen som sperrer veien nede ved parkeringen. Så heldige var ikke vi. Vi krysset elven på bro like øst for Middalsbu, men valgte feil sti i starten idet vi valgte den tydeligste stien som går oppover mot venstre. Allerede ved broen skulle vi gått mot høyre, for da hadde vi kommet inn på en god sti som går parallelt med elven langt innover Trossovdalen. Vi kom ned igjen her, se GPS spor. Nå ble vi gående og rote i terrenget nord for stien før vi endelig fant den igjen på omkring 1050 moh. Været ble bare bedre og bedre, og vi ga oss god tid innover den vakre dalen der det var kommet flotte høstfarger og nysnø på toppene. På vel 1200m dreide vil litt nordover og opp mot et 1350-vannet som vi gikk til høyre for. Vi rundet 1508 toppen på nordsiden og fortsatte i lettgått ur til et flatt område nord for 1508. Her ble vi i tvil om veivalget videre, men valgte å fortsette nokså direkte mot dagens mål - Sandfloegga. Vi fortsatte i noe brattere terreng opp til høyden på ca. 1600m. Men allerede på 1500m kom vi inn i nysnø. Snødybden varierte noe underveis, men lå stort sett på ca. 10cm, men adskillig mer der snøen hadde samlet seg. Snøen voldte ikke større problemer, men gjorde nok at turen tok lengre tid enn vanlig.

Fra høyden på 1600 m kom vi til to svære snøflater adskilt av fast land. Her var det lettere å gå enn i nysnøen, men noe ensformig og kjedelig. Hadde vi hatt med ski hadde det vært perfekt! Vi kom ned i et lite dalsøkk vest for toppen før vi endelig kunne ta fatt på den siste oppstigningen.

Flott brevann 1590 moh vest for Sandfloegga
Sandflotjørna

Oppe kl 1515. Kjempeflott, stor varde på GPS 396407 6646875. Praktfull rundskue med utsikt bl.a. mot Folgefonna i vest og Hardangerjøkulen i nord. Det kjente og kjære landemerket Hårteigen var og godt synlig i det fjerne. Det var en del vind på toppen, og vi spiste matpakkene våre i ly bak varden før vi tok fatt på den lange tilbaketuren. Jeg tok meg en liten rundtur på småhaugene i nærheten på jakt etter høyeste punkt, men ble stående ved at varden er bygget på det høyeste stedet på Sandfloegga!

Sandfloegga fra øst
Flott varde - Astrid tok bilde fra vest
Gode, gamle Hårteigen var synlig fra Sandfloegga
Tilbakeblikk vestover fra toppen på en nydelig turdag

Etter en god pause på toppen returnerte vi omtrent samme vei, men valgte nå å gå mer direkte mot Trossovdalen ved å gå til venstre (sør) for 1508-toppen. Her var det fint å gå, men bratt ned et lite stykke som lett kan omgåes mot venstre (øst). Tilbake ved bilen kl 20, akkurat idet det begynte å mørkne. Etter en pizza-middag i Røldal kjørte vi tilbake gjennom Hardanger over Hardangerbroen til Mjølfjell. Mange steder langs Sørfjorden var det selvbetjeningsalg av nydelige plommer som vi nøt under kjøreturen. Takk til Astrid for en flott turdag!

Start date 20.09.2013 08:41
End date 20.09.2013 20:25

Bra alternativ!

Written by morsor 16.12.2016 00:34

For meg virker utgangspunkt Haukelifjell inkl Nupsegga for langt og ble glad da jeg kom over denne rapporten. Kan gjøre disse to toppene over to separate dagsturer.

Ser fram til

Written by Olepetter 21.09.2013 22:14

det gps-sporet! Har ikke fått med meg at denne er mulig dagstur fra vest...

Sv: Ser fram til

Written by GeirI 22.09.2013 10:06

Sandfloegga kan også anbefales, og er kanskje aller finest som vår- eller sommerskitur (dagstur) fra Haukelifjell. Fineste ruta går over-/gjennom Nupsfonn/Nupseggiområdet.

• +

Sv: Sv: Ser fram til

Written by Olepetter 22.09.2013 10:21

Sv: Ser fram til

Written by knutsverre 24.09.2013 07:24

Hei Ole-Petter! Nå er rapporten ferdig. Du går sikkert denne turen på mellom 7 og 8 timer! Selv om det var greit å gå vår rute tror jeg at den vanligste ruten går opp dalen litt lenger nord i forhold til der vi gikk - slik som GPS sporet til Bobby Helleland (imp0z) fra 6.7.13 på PB viser. Jeg vet ikke om veien inn Valldalen holdes åpen om vinteren. I så fall er det nok en flott skitur også fra Valldalen. God tur til deg enten det blir på ski eller til fots!